آرشیو دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۸۰
گردشگری
۱۷
درنگ

دو نقد به مطلب اخیر رئیس سازمان گردشگری

پرستو فخاریان

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اخیرا در کانال تلگرام خود نوشته است: «خبر خوش در حوزه گردشگری؛ ایران دارای رتبه اول جهانی در رقابت پذیری هزینه سفر و گردشگری (2017 میلادی).» او این خبر را نشانه فعالیت های موفقیت آمیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در امور بین المللی دانسته است. اما دو نکته در مورد این مطلب مونسان وجود دارد:

1- گزارش رقابت پذیری گردشگری که هر دو سال یک بار از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر می شود، با استفاده از نماگر های مختلفی وضعیت زیرساخت های خدمات گردشگری و زیرساخت های زمینی، بنادر و هوایی، رقابت پذیری قیمتی، آزاد بودن دسترسی در سطح بین الملل، اولویت بخش سفر و گردشگری، میزان آمادگی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، منابع انسانی و نیروی کار و… را در کشورهای مختلف اندازه گیری و سپس با مقایسه آنها نوعی رتبه بندی فراهم می کند. آخرین گزارش این مجمع، فروردین سال گذشته منتشر شد و در همان زمان رسانه ها خبر جایگاه نخست ایران در شاخص ارزانی سفر را منتشر کردند. حالا پس از گذشت یک سال و 8ماه از این خبر، مونسان که در زمان انتشار آن گزارش، هنوز به ریاست سازمان میراث فرهنگی نرسیده بود، در کانال رسمی خود از این موضوع به عنوان خبر یاد می کند؛ درحالی که حدود 5 ماه دیگر نسخه جدید این گزارش منتشر خواهد شد.

2- مونسان در این مطلب همچنین تاکید کرده، جایگاه نخست ایران در ارزانی سفر، نشانه فعالیت های به گفته او «موفقیت آمیز» سازمان متبوعش در امور بین المللی است. حال آنکه، آنچه باعث ارزانی سفر به ایران شده، حتی ربط غیرمستقیم نیز به فعالیت های سازمان ندارد؛ بلکه تابع شاخص های اقتصادی دیگر است. از سوی دیگر، از این موضوع غفلت شده است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسوول ارزانی سفر به ایران نیست بلکه مسوول بهره گیری از این فرصت پیش آمده است.

به هر روی فعالان گردشگری معتقدند اگر در سال های اخیر پیشرفتی در رشد گردشگری ورودی حاصل شده، عمدتا مرهون فعالیت وزارت امورخارجه و تغییرات نرخ ارز بوده است.