آرشیو دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۸۰
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

سقوط آزاد ارزهای دیجیتال

احسان آذری نیا

هفته گذشته قیمت ارزهای دیجیتال به سرعت کاهش یافت و این در حالی است که ثبات قبل از این سقوط بسیاری از فعالان بازار این ارزها را به این نتیجه رسانده بود که بازار در حال رسیدن به پختگی است؛ اما واقعیت این است که ارزهای دیجیتال فاقد ویژگی های بازارهای متعارف هستند و نظارتی بر آنها اعمال نمی شود.

در ابتدای به وجود آمدن ارزهای دیجیتال، نبود نظارت یک عامل جذابیت برای آنها بود؛ اما با گذشت زمان و بروز ریسک های مختلف، این ویژگی به یک نقطه ضعف تبدیل شد. مهم ترین ویژگی بازار ارزهای دیجیتال ابهام درباره آینده آنهاست که سبب می شود اعتماد کافی به این ارزها وجود نداشته باشد و ریسک های بزرگ سرمایه گذاران را تهدید کند. هفته پیش بروز اختلاف نظر بین دو گروه از جوامع فعال در حوزه بیت کوین سبب شد سرمایه ها از این بازارها خارج شود و از آنجا که رویه های موجود شفاف و قابل پیش بینی نیستند، احتمال رخ دادن حوادث مشابه در آینده کاملا وجود دارد. هدف اولیه ایجاد ارزهای دیجیتال این بود که از آنها به عنوان ابزارهای آسان پرداخت فرامرزی استفاده شود؛ اما این هدف هرگز تحقق نیافته و ارزهای دیجیتال عموما مورد استفاده سفته بازها قرار گرفته است.

اخیرا توجه بانک های مرکزی و نهادهای بین المللی به این ارزها معطوف شده و تلاش هایی برای ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی آغاز شده است. کارشناسان معتقدند جهان به ارز دیجیتال نیازمند است؛ اما ارزهای کنونی توانایی تامین این نیاز را ندارند و ضروری است بانک های مرکزی ارزهای دیجیتال خاص خود را ایجاد کنند؛ به طوری که بر آنها نظارت صورت گیرد و مقررات حاکم بر آنها شفاف باشد. در مطالب حاضر به علل سقوط قیمت ارزهای دیجیتال در هفته قبل، ریسک هایی که بازار این ارزها را تهدید می کند، افق ارزهای یاد شده، لزوم اعمال تغییرات بزرگ و فراگیر در بازار ارزهای دیجیتال و برخی نکات درباره ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی اشاره شده است.