آرشیو دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۸۰
تاریخ و اقتصاد
۳۰

واکاوی

لیبرالیسم به روایت فروغی

محمد علی فروغی برای توجیه و توضیح دیدگاه های لیبرالی اش، اشکال گوناگون آزادی از قبیل آزادی اندیشه (اختیار عقاید)، آزادی انتشارات (اختیار طبع)، آزادی مالکیت (اختیار مال) و آزادی اجتماعات (اختیار تشکل انجمن) را به تفصیل و تشریح بیان می کند.

فروغی و همراهان در سازمان ملل

در رابطه با «برابری»، فروغی آن را «مساوات در مقابل قانون»، «مساوات در مقابل محاکم عدلیه» و «مساوات در [پرداخت] مالیات» تعریف می کند. مفهوم اساسی و مرکزی دیگری که در اندیشه لیبرالی فروغی وجود دارد، «وظیفه» است. از نظر فروغی، حقوق فردی بدون تکالیف فردی و هیچ قانونی بدون پیروی از قانون وجود ندارد. در یک سخنرانی معروف در رادیو ملی ایران پس از انتخابات مجلس چهاردهم، فروغی با صراحت بر دیدگاه خود مبنی بر حکومت قانون تاکید می کند. هرچند که مفاهیم و ایده های بیان شده در کتاب فروغی اصالتا از آن او نیست، اما قطعا تفسیر همدلانه و بی غل و غشی از اندیشه های روشنگران فرانسوی است که فروغی از آنها به عنوان بنیان گذاران لیبرالیسم مدرن نام می برد؛ بنابراین، نیازی به گفتن ندارد که فروغی از نخستین روشنفکران و دولتمردان ایرانی بود که این ایده ها را در روندی نظام مند به کار بست. به همین دلیل است که می توان گفت فروغی در پیدایش و تکوین میراث لیبرالی ایرانی جایگاه خاصی دارد.

بر اساس دیدگاه فروغی، برای رواج روشنگری در ایران، هم دو شرط لازم است. نه تنها ضروری است که نیروهای اعمال اجبار در جامعه در شکل نهادها مرسوم شوند، بلکه همچنین لازم است که نوع دیگری از نهادها تا اصلاح و بهبود، اقدام به سرپرستی نهادهای نوع پیشین کنند. به علاوه، این وضعیت، شرط کافی برای برقراری و حفظ تعادل در جامعه سیاسی را مهیا ساخته و به این سان زمینه را برای شکوفایی آرمان های روشنگری آماده می کند. آنچه از نوشته های فروغی بر می آید، باوری خالص به ایده ترقی و مجادله ای بر سر تفکیک قوا و حقوق مردمان تحت یک نظام لیبرالی است. پیش و بیش از هر چیز در اندیشه فروغی، ایده ضرورت ترقی موج می زند و این واقعیت که پیشرفت در غرب، اساسا به اعتبار یک بازسازی لیبرالی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بوده است. راز این بازسازی - که به گمان فروغی عامل اصلی پیشرفت ها و موفقیت های علمی و فناورانه تمدن غربی است - در ایجاد سیستمی برای مدیریت تمام زمینه های مبتنی بر فرآیند تکاملی نهفته است.

بخشی از مقاله ای با عنوان «فروغی و بنیاد لیبرالیسم ایرانی»، نوشته رامین جهانبگلو، ترجمه: حسین فراستخواه
اشتباه بزرگ فروغی

شاید بتوان بزرگ ترین اشتباه فروغی را با توجه به احاطه او بر تاریخ و فرهنگ ایران این دانست که به ساختار کهن استبداد در ایران توجه نکرد.

ساختار کهنی که خود را در دیکتاتوری مصلح و قائل به تجدد هم بازسازی و بازنمایی کرد. به جز این، برخی از اقدامات او که امروزه جزو اشتباهات او شمرده می‎شوند، ناشی از عملکرد پهلوی‎ها و قضاوت فروغی بر این مبنا است. البته این را هم ناگفته نگذارم که ما در تاریخ با اقدامات افراد و نتایج این اقدامات سروکار داریم نه نیات افراد. به هر روی، فروغی با آنکه فرد اندیشمند و صاحب نظری بود، عملگرا بود. افراد عملگرا به قضاوت‎های دیگران درباره خود چندان اهمیت نمی‎دهند. آن سوی عملگرایی هم در کشور ما معمولا بی‎عملی است. فروغی اما در عملگرایی‎اش رویه اعتدالی داشت. همین رویه اعتدالی که نمونه‎های آن را در حوزه‎های گوناگون می‎توان دید، موجب شد در اوج استبداد پهلوی اول منزوی و خانه‎نشین شود.

منبع: بخشی از گفت وگوی ماهرخ ابراهیم پور با رضا مختاری اصفهانی (پژوهشگر تاریخ)