آرشیو سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۸۱
مسکن و عمران
۷
نبض بازار

سالخوردگی، آفت بازار ریزمتراژ ها

بررسی قیمتی آپارتمان های نقلی با مساحت حداکثر 50 مترمربع در بخش مصرفی بازار مسکن نشان می دهد «سالخوردگی» مهم ترین آفت فایل های نقلی در بازار مسکن است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، ارزیابی آخرین فایل های عرضه شده در پرمعامله ترین مناطق شهر تهران در شرق و غرب تهران یعنی مناطق 4 و 5 نشان می دهد تعداد آپارتمان های نوساز در بازار آپارتمان های نقلی و ریزمتراژ بسیار اندک است. البته در محله هایی از این مناطق که کانون ساخت وساز در سال های اخیر محسوب می شوند، تعدادی از واحدهای نوساز نیز فایل شده اند اما به طور کلی عرضه آپارتمان با سن بنای بیش از 5 و تا 20 سال ساخت چند برابر عرضه نوسازها در گروه متراژی تا 50 مترمربع است.

سالخوردگی در تمام گروه های متراژی کمتر از 80 مترمربع وجود دارد که ناشی از واقعیت تمایل بیشتر سازنده ها به ساخت وساز آپارتمان های بزرگ متراژ به دلیل مواجهه کمتر با مشکلات به ویژه در زمینه رعایت مقررات الزام تامین پارکینگ به تعداد تمام واحدهای ساختمان است. اما در این میان عدم تمایل به ساخت و ساز در گروه متراژی تا 60 مترمربع که با بودجه عمده متقاضیان مسکن به ویژه خانه اولی ها هماهنگی دارد، بسیار بیشتر از دیگر گروه های متراژی است.

در این بین برخی از مشاوران املاک اعلام می کنند کمبود فایل های مناسب تقاضای مصرفی در این گروه متراژی سبب شده مالکانی که در گذشته، آپارتمان های ریزمتراژ و نقلی را طبق عرف سال های گذشته بازار با قیمت های قدری بیشتر از متوسط قیمت منطقه فایل می کردند، اکنون از این مدل قیمت گذاری صرف نظر کنند. به این ترتیب در حال حاضر دست کم در مناطق مصرفی بازار، تفاوت محسوسی میان رویه قیمت گذاری آپارتمان های نقلی و میان متراژ عرضه شده وجود ندارد و برای اینکه متقاضیان خرید این آپارتمان ها از نقطه ضعف بازار مبنی بر نبود فایل نوساز زیر 50 مترمربع بگذرند، مالکان و واسطه هایی که در قیمت گذاری املاک مداخله دارند، ناگزیر به قیمت گذاری منصفانه تر و پیروی از الگوی متعارف قیمت منطقه ای هستند.