آرشیو پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۸۳
فرهنگ و هنر
۱۴

در گذشت خالق «باب اسفنجی» در 57 سالگی

منبع: مهر

استفن هیلنبرگ خالق انیمیشن «باب اسفنجی شلوار مکعبی» در 57 سالگی درگذشت. علت مرگ وی بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا همان ALS اعلام شد.

هیلنبرگ سال 1961 در ایالت اوکلاهاما به دنیا آمد. او دانش آموخته دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در هامبولت بود. مدرک لیسانس خود را در سال 1984 در رشته «برنامه ریزی منابع طبیعی، با تاکید بر منابع دریایی» دریافت کرد. هیلنبرگ فعالیتش را در حوزه انیمیشن در سال 1987 آغاز کرد. این زیست شناس دریایی، اقیانوس نگار، انیماتور، نویسنده، تهیه کننده، صداگذار و کارگردان آمریکایی عمده شهرت خود را مدیون انیمیشن «باب اسفنجی شلوار مکعبی» سریال تلویزیونی انیمیشن آمریکایی محصول شبکه نیکلودئون است که پخش آن از سال 1999 شروع شده و تاکنون نزدیک به 250 اپیزود از آن روی آنتن رفته است. «باب اسفنجی شلوار مکعبی» یکی از طولانی ترین سریال های تاریخ تلویزیون ایالات متحده آمریکا است.

در سال 2004 هیلنبرگ لایواکشن «باب اسفنجی شلوار مکعبی» را کارگردانی، نویسندگی و تهیه کرد. این فیلم در سراسر جهان به فروش 140 میلیون دلاری دست یافت. ماجراهای هر قسمت از انیمیشن باب اسفنجی مستقل از سایر قسمت ها بوده و در رساندن مفهوم خود از انواع امکانات دیداری از قبیل نماهای نزدیک اشیا و احساسات چهره، استفاده از تصاویر واقعی، امکانات صوتی مانند بهره وری از تکه های موسیقایی و عمدتا گفتارهای طولانی استفاده می کند. این انیمیشن در مجموع برنده 46 جایزه از جشنواره های گوناگون انیمیشن در سراسر دنیا شده است و یکی از موفق ترین کارتون های تاریخ شرکت نیکلوئون محسوب می شود.سریال باب اسفنجی در چندین کشور دوبله و پخش شده است. این سریال در ایران با 4 دوبله موجود است.