آرشیو شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۸۴
خودرو
۱۶

جهان خودرو

صنعت خودرو کانون تشدید جنگ تجاری

دنیای اقتصاد : رابرت لایتیزر، نماینده تجاری دولت ترامپ به تازگی اعلام کرده است که دولت آمریکا در حال بررسی همه ابزار قابل دسترسی برای افزایش تعرفه های آمریکا بر خودروهای وارداتی از چین تا 40 درصد است. این در شرایطی است که چین نیز در حال اعمال این میزان تعرفه بر خودروهای تولید شده در آمریکا است. لایتیزر در بیانیه ای ضمن انتقاد از تعرفه های قابل توجه چین بر خودروهای آمریکا تاکید کرد که با دستور مستقیم ترامپ مامور به انجام این اقدام شده است.

این بیانیه تنها چند روز پیش از دیدار میان ترامپ و شی جین پینگ، همتای چینی او که قرار است در حاشیه نشست گروه 20 در بوئنوس آیرس برگزار شود منتشر شده است. این دیدار می تواند موجب افزایش یا کاهش تنش های جنگ تجاری کنونی میان واشنگتن و پکن شود. چین در پاسخ به تعرفه های 25 درصدی آمریکا بر خودروهای چین، با کاهش 15 درصدی تعرفه های خودرو برای 15 کشور، تعرفه خودروهای تولید شده در آمریکا را 25 درصد افزایش داده است.

حمایت فورد از برگزیت نرم

دنیای اقتصاد : شرکت خودروسازی فورد از طرح ترزا می، نخست وزیر بریتانیا برای خروج نرم از اتحادیه اروپا حمایت کرده است. فورد تاکید کرد که خروج همراه با توافق از این اتحادیه موجب ممانعت از بروز یک فاجعه برای خودروسازان در بریتانیا می شود.

استیون آرمسترانگ، رئیس بخش اروپای فورد در این باره به رویترز گفت: «البته ترزا می باید در مورد تجارت بلندمدت بدون چالش، به خودروسازان اطمینان دهد.» وی افزود: «فورد در آستانه برگزیت در حال واردات وسایل نقلیه بیشتر به بریتانیا برای پیشگیری از هر گونه مشکل در عرضه محصولات خود در صورت عدم تایید طرح می در پارلمان انگلیس است.»بریتانیا قرار است در 29 مارس از بزرگ ترین بلوک تجاری جهان خارج شود، اما اکنون نگرانی هایی در مورد احتمال عدم تایید طرح می از سوی قانون گذاران بریتانیایی مطرح است که این مساله می تواند به تجارت شرکت های چندملیتی از جمله خودروسازی که محصولات خود را از بریتانیا به کشورهای اروپایی صادر می کنند تاثیر منفی بسزایی برجای بگذارد.