آرشیو دو‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۸۶
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

نشست سران گروه 20

احسان آذری نیا

نشست امسال گروه 20 اقتصاد بزرگ جهان که در شهر بوئنوس آیرس آرژانتین برگزار شد دستاوردهایی برای شرکت کنندگان در آن به ویژه آمریکا و چین داشت. در شام کاری شنبه شب، مذاکره بین ترامپ و رئیس جمهوری چین به توافق هایی در حوزه تجارت منجر شد. قرار بر این است که تا سه ماه بر تعرفه ها افزوده نشود و فورا مذاکرات تجاری از سر گرفته شود.

واکنش ها به این توافق مثبت بوده اما ابهام های عمیقی درباره افق مذاکرات و روابط تجاری آمریکا و چین وجود دارد. برای مثال درباره اینکه مذاکرات به سرعت به نتیجه برسد و نیز آمریکا به نتایج مذاکرات پایبند باقی بماند هیچ قطعیتی وجود ندارد. همچنین واقعیت این است که تنش های تجاری تنها یکی از دلایل کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان است.

نشست امسال گروه 20 با انتشار یک بیانیه به کار خود پایان داد. در این بیانیه سعی شد بر موارد اختلاف برانگیز از جمله حمایت گرایی، مهاجرت و تغییرات آب و هوایی تاکید نشود، زیرا بیانیه پایانی باید به امضای تمامی اعضا برسد و این ریسک وجود داشت که ترامپ در لحظه آخر از امضای بیانیه یاد شده اجتناب کند. همچنین در بیانیه پایانی بر لزوم اصلاح سازمان تجارت جهانی تاکید شده است. اعضای گروه 20 معتقدند سازوکارهای کنونی این سازمان برای رفع اختلافات تجاری جهانی کافی و مناسب نیست.عملکرد 10 ساله نشست های گروه 20 نشان می دهد این نشست ها از جنبه های مختلفی تاثیرات مثبت دارند و اعضا به وعده هایی که می دهند پایبند هستند البته دولت آمریکا با هرگونه چندجانبه گرایی مخالف است و ترامپ نیز در دو سال اخیر موضع گیری های متناقض متعددی داشته است. در نتیجه نمی توان مطمئن بود، نشست امسال به نتایج مثبت منجر خواهد شد.در مطالب حاضر به میزان تاثیرگذاری گروه 20، محتوای بیانیه پایانی نشست امسال، مواضع دولت آمریکا، توافق تجاری چین و آمریکا و برخی ریسک هایی که اقتصاد جهان را تهدید می کند اشاره شده است.