آرشیو سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۸۷
فرهنگ و هنر
۳۲
عکس روز

بدرقه ملا نصرالدین به آرامگاه ابدی

مراسم تشییع پیکر ابوالفضل زرویی نصرآباد، پژوهشگر و طنزپرداز پیشکسوت صبح دیروز با حضور اهالی فرهنگ و ادب و علاقه مندان به این هنرمند در مقابل حوزه هنری برگزار شد.

سیدعلی موسوی گرمارودی، ساعد باقری، ناصر فیض، سعید بیابانکی، رضا رفیع، سیدمهدی شجاعی، غلامعلی حدادعادل، مرتضی امیری اسفندقه، سهیل محمودی، محسن مومنی شریف، محمد حمزه زاده، حسین رفیعی و… از حاضران در این مراسم بودند.در ابتدای این مراسم شهرام شکیبا، نویسنده و طنزپرداز که اجرای مراسم را برعهده داشت، گفت: «اگر هر یک از ما در سه سال گذشته سه مرتبه به خانه او می رفتیم، اینقدر تنها نمی ماند. پس بهتر است قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم و خط و خطوط را کنار بگذاریم، ادبیات عامل پیوند ماست پس بیایید تا آن را بخوانیم و به آن عمل کنیم.» شکیبا همچنین از ثبت خیابانی که منزل ابوالفضل زرویی در آن واقع شده است، به نام این شاعر و طنزپرداز کشورمان خبر داد. در ادامه ساعد باقری گفت: «روز گذشته با سهیل محمودی صحبت کرده و می گفتم که با داغ قیصر و سیدحسن شکستیم و فروریختیم اما با درگذشت ابوالفضل دیگر کمر راست نمی کنیم و داغ او هرگز کهنه نمی شود.»

غلامعلی حداد عادل نیز دیگر سخنران این مراسم بود که به سابقه زرویی در حوزه شاعری اشاره کرد و سپس درباره جایگاه طنز و طنزپردازی در جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: «در جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی طنزپردازی کار بسیار سختی است، این سختی را ناشی از مسائل سیاسی نمی دانم بلکه به دلیل خط قرمزهای اخلاقی است که در جامعه وجود دارد. وقتی مجلات قبل از انقلاب مانند «توفیق» را با «گل آقا» مقایسه می کنیم می بینیم که دست «گل آقا» بسته تر بوده است، به همین دلیل باید طنزپرداز بسیار قوی و باهوشی باشید که در چنین شرایطی رشد کنید. گل آقا باهوش بود و رشد کرد و استعدادهایی چون زرویی نصرآباد را نیز کشف کرد و او نیز با هوش خود در کشور ماندگار شد.» ناصر فیض سخنران پایانی این مراسم بود که علت محبوبیت و اقبالی که به زرویی نصرآباد در جامعه شد را پاسداری درست او از زبان و ادبیات فارسی دانست.