آرشیو چهار‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۸۸
گردشگری
۱۷
خبر

پای سازمان هواپیمایی به ارزان فروشی سایت های فروش بلیت باز شد

دو روز پیش، نامه ای از رئیس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی هوایی ایران خطاب به یک سایت فروش بلیت هواپیما در اعتراض به ارزان فروشی خارج از عرف و قانون، منتشر شد؛ نامه ای که با پاسخ متقابل مدیرعامل این سایت همراه بود که اظهار کرده بود این سایت اقدامی غیرقانونی انجام نمی دهد.

حالا رئیس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی هوایی ایران در نامه ای به رئیس سازمان هواپیمایی خواستار برخورد با ارزان فروشی امثال این سایت ها شده است. حرمت الله رفیعی که پیش از این به «دنیای اقتصاد» از احتمال استفاده برخی از سایت های فروش آنلاین بلیت هواپیما از رانت گفته بود، حالا در نامه خود به رئیس سازمان هواپیمایی نوشته است: «تعدادی از سایت های فروش بلیت اینترنتی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی که راه اندازی شده اند، متاسفانه به منظور رقابت و جذب مسافر بیشتر اقدام به ارائه بلیت با کسر تخفیف های غیرمعمول 5 تا 9 درصد به مسافران می کنند. این اقدام برخلاف عرف فعالیت دفاتر بوده و قطعا ادامه این وضع موجب اخلال در فعالیت آنها و بیکاری کارکنان دفاتر می شود.» این فعال بخش خصوصی از رئیس سازمان هواپیمایی درخواست کرده که اخطار لازم و ضروری به دفاتری داده شود که با مجوز یا بدون مجوز در فروش اینترنتی فعال هستند و این گونه تخفیف ها را ارائه می دهد.

او البته به «ایلنا» نیز گفته است: «استارت آپ تعریف دارد؛ ولی اسم کار این سایت ها استارت آپ نیست؛ چراکه معلوم نیست پشت این افراد چه کسانی هستند که به این صورت از آنها حمایت می شود.» رفیعی مسوولان این سایت ها را به مناظره دعوت کرده است. پیش از این، نیما قاضی، مدیرعامل وب سایت فروش بلیت که مورد اعتراض انجمن صنفی دفاتر مسافرتی است، به «دنیای اقتصاد» گفته بود: «ما برای جلب نظر مشتریان از کمیسیون فروش خود به آنها تخفیف می دهیم. براین اساس هیچ دامپینگی وجود ندارد که کسی بتواند اعتراض کند. وب سایت ما با هدف حمایت از مشتریان خود با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی، از بخشی از سود خود به نفع مشتری می گذرد و این تخفیف را روی قیمت تمام بلیت های وب سایت خود برای تمام مشتریان اعمال می کند.»