آرشیو چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۸۸
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

واردات گندم از آمریکا

14 آذر 1339 نخستین محموله واردات گندم از آمریکا وارد ایران شد. قرارداد خرید اوایل نوامبر همان سال بر پایه خرید دویست و پنجاه هزار تن گندم امضا و اجرای آن موکول به دریافت وام خارجی شده بود که چند روز پس از آن صندوق بین المللی پول با دادن وامی به مبلغ 35 میلیون دلار به ایران موافقت کرد.

برنامه های دکتر امینی

دکتر علی امینی، نخست وزیر وقت 14 آذرماه 1340در اجتماع معلمان تهران گفت که برای انجام هرگونه اصلاحات در ایران، راهی جز نوعی انقلاب نیست.

برنامه اصلی دولت امینی، تثبیت اقتصاد و مبارزه با فساد بود. اهم برنامه های اقتصادی دولت امینی شامل پایین آوردن قیمت ها و سعی در تقلیل هزینه زندگی، اقدام به اصلاحات ارضی و تحدید مالکیت های بزرگ، حمایت از صنایع ملی، تامین حداقل معیشت کارمندان به خصوص فرهنگیان تثبیت سازمان وزارت دارایی و نظارت بر خرج به منظور تقلیل و به کار بردن وجوه عمومی در مصارف مقرره با اطمینان از نتیجه آن، اصلاح قوانین مالیاتی، حفظ موازنه ارزی و تعدیل واردات و توسعه و تشویق صادرات، تمرکز و هماهنگی دستگاه های اقتصادی، رعایت صرفه جویی کامل در مخارج موسسات و ادارات و شرکت های دولتی و تصفیه ادارات دولتی از عناصر ناصالح می شد. پس از پایان اعتصاب معلمان، مهم ترین دل مشغولی امینی بحران اقتصادی بود. دولت برای رفع بحران ارزی و ادامه طرح های برنامه دوم عمرانی کشور، به کمک ایالات متحده و نهادهایی مانند بانک صادرات و واردات، دی ال اف، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی امید بسته بود که یا وابسته یا تحت نفوذ آمریکا بودند.سیاست های اقتصادی دولت امینی با مهار تورم (کاهش نرخ تورم از هشت درصد در سال 1339 به 2 / 1 درصد در سال 1342 و حفظ آن در محدوده یک تا پنج درصد طی دهه 1340) و بازگرداندن انضباط مالی و پولی به اقتصاد کلان کشور، محیط را برای فعالیت های اقتصادی، به ویژه فعالیت های بخش خصوصی مناسب گرداند.

کارلایل و نقش قهرمان در تاریخ

توماس کارلایل مورخ و متفکر بزرگ اسکاتلندی چهارم دسامبر سال 1795 به دنیا آمد. دستاورد او در طول حیات پربار تالیفات ارزنده ای است که مهم ترین آنها کتاب چند جلدی «تاریخ انقلاب بزرگ فرانسه» است.کارلایل در تاریخ نگاری انقلاب کرد و تالیفاتش را بدون پانوشت (ارجاع) منتشر ساخت که امروز از آن به عنوان ژورنالیستیک نویسی تاریخ نام می برند.

به گمان او، از یک سو خواننده باید به مورخ اعتماد کند و از او سند و مرجع و پانوشت نخواهد و از سوی دیگر، مورخ نیز نباید مطالبی را که به صحتشان اطمینان ندارد، در کتاب خود بیاورد تا صرفا با آوردن منبع در پانوشت، مسوولیت آن را به گردن دیگران بیندازد.تبیین رابطه خبرنگاری حرفه ای با کار تاریخنگار، از دیگر ویژگی هایی است که در اندیشه و سبک تاریخ نگاری کارلایل حائز اهمیت است.اما از همه مهم تر اینکه: به باور کارلایل، تاریخ را قهرمانان و نخبگان می سازند و همانان مستحق رهبری جامعه اند و اساسا تحول در تاریخ توسط شخصیت های بزرگ ایجاد می شود. این مورخ شهیر 5 فوریه 1881 درگذشت.