آرشیو یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۹۱
مسکن و عمران
۷

بلاتکلیفی در کابینه پایتخت

در حالی که بیش از یک هفته از استقرار سکاندار جدید پایتخت در ساختمان بهشت می گذرد هنوز کابینه پایتخت در بلاتکلیفی به سر می برد.

از زمان حضور محمدعلی افشانی شهردار سابق در اواخر بهار سال جاری، برخی حوزه های معاونتی و به تبع آن حوزه های مدیریتی شهرداری تهران با حضور سرپرست اداره می شوند. اگرچه انتظار می رفت پس از گذشت یک ماه نخست از فعالیت شهردار سابق، هدایت حوزه های معاونتی و مدیریتی در بخش های مختلف مجموعه شهرداری تهران تعیین تکلیف شود؛ اما با گذشت دوره مدیریتی شهردار سابق و آغاز دوره مدیریت شهردار فعلی همچنان دو حوزه مهم معاونتی شهرداری تهران با سرپرست اداره می شود.

معاونت مالی و اداری و همچنین شهرسازی و معماری، دو حوزه مهم و تعیین کننده در مجموعه شهرداری تهران هستند که اولی از زمان مدیریت افشانی و دومی از زمان سرپرست شدن پیروز حناچی توسط سرپرست اداره می شوند. کارشناسان و صاحب نظران حوزه شهری معتقدند اداره دو معاونت کلیدی و مهم مجموعه شهرداری تهران با سرپرست حتی با وجود چهره های توانمند و متخصص، پیشبرد اهداف مجموعه تحت مدیریت آنها را ممکن است با نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی مواجه کند؛ چراکه به دلیل نامشخص بودن تاریخ پایان ماموریت سرپرست و ماندگاری یا خروج از مجموعه، امکان برنامه ریزی های بلندمدت و در چارچوب زمانی مشخص را از آنها سلب خواهد کرد.

از دیدگاه کارشناسان شهری این بلاتکلیفی در دو حوزه اصلی مدیریت شهری از جمله معاونت مالی و اداری که مسوولیت تامین منابع درآمدی، تسویه بدهی و دیون پیمانکاران و خلق منابع درآمدی جدید و معاونت شهرسازی و معماری که مسوولیت اجرای طرح های شهری، پیشبرد طرح های جایگزین فروش تراکم و… را بر عهده دارند بیش از سایر حوزه ها می تواند مخرب و زیان بار برای شهر و شهروندان باشد. از این رو یکی از اصلی ترین ماموریت های کاری شهردار جدید پایتخت تعیین تکلیف کابینه شهرداری در اولین فرصت است تا به این ترتیب قطار اداره شهر تهران با سرعت بیشتری در ریل حرکت کند.