آرشیو یک‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۹۱
مسکن و عمران
۷

نیازسنجی متقاضیان خرید مسکن در تهران

در روزهای اخیر آماری از سکونت 77 درصد از شهروندان تهرانی در آپارتمان های زیر 100 مترمربع منتشر شد که نشان می دهد با متراژ پروانه های صادر شده در ساخت وسازهای اخیر اختلاف زیادی دارد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، تمایل به ساخت و ساز آپارتمان های بزرگ متراژ در میان سازنده ها به دلیل سهولت در تامین پارکینگ بسیار زیاد است. از سوی دیگر عده ای از سازنده ها این تصور را دارند که تصاحب بخشی از بازار که مشتریان آن طبقه متمول جامعه هستند، سبب می شود آپارتمان های تکمیل شده به سادگی قابل نقد شوندگی باشد. خطا در تشخیص متراژ مناسب ساخت و ساز و نیز بی توجهی به بضاعت مالی و نیاز مسکنی تهرانی ها سبب شده همچنان میانگین متراژ واحدهای مسکونی در پروانه های صادره بالای 100 مترمربع باشد.

بررسی میدانی حاکی است مناسب ترین متراژ برای سکونت از دید تهرانی ها 60 تا 100 مترمربع است؛ هر چند آپارتمان های زیر 60 مترمربع نیز متقاضیان خاص خود را دارند، اما ایده آل ترین کف متراژی برای سکونت زوجین 60 مترمربع است که در قالب آن اتاق خواب استاندارد با فضای کافی برای جانمایی اثاثیه ضروری طراحی می شود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در آبان ماه 32 درصد از آپارتمان های فروخته شده بین 60 تا 100 مترمربع مساحت داشته اند و در این میان آپارتمان های 60 تا 70 مترمربعی با سهم 4/ 9 درصدی واجد بیشترین سهم معاملات آبان در میان تمام گروه های متراژی بوده اند. در عین حال به نظر می رسد در صورت تغییر جهت ساخت و ساز و ایجاد هماهنگی با نیاز بازار، این سهم قطعا افزایش خواهد یافت.