آرشیو شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۹۶
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

الزامات صعود دوباره شاخص

هدیه لطفی

بازار سهام در حالی نوسانات متداول خود را با فراز و نشیب هایی پشت سرگذاشت که از اواخر شهریور ماه، شاهد ایجاد موجی صعودی بود. به طوری که این جهش تا 9مهرماه ادامه یافت و بازدهی بیش از 100درصدی بورس را به همراه داشت. اما از آن تاریخ به بعد شاهد ایجاد نوسانات مثبت و منفی شدیدی در بازار بودیم.

به عبارت دقیق تر از ابتدای پاییز، فعالان بازار سرمایه چیزی بیشتر از اصلاح قیمت‎ها را تجربه کردند و به نوعی با یک ریزش مواجه شدند. امری که در نهایت زیان حدود 6درصدی را در آذرماه (تاپایان روز چهارشنبه 21آذر) ایجاد کرد و سبب شد تا از بازدهی بورس کاسته شود. به این ترتیب بازار سهام از ابتدای سال تا کنون، سودی معادل 72درصد را به سرمایه گذاران اعطا کرد.

حال بازار سرمایه و فعالان این بازار به دنبال نقطه عطف قابل اتکایی هستند تا بتوانند دوباره شاهد بازگشت بازار به مدار مثبت باشند؛ طبق نظر کارشناسان برآیند مثبت گزارش‎های 6 ماهه و انتظار برای گزارش 9 ماهه مثبت شرکت‎های بورسی، تحولات نفتی و تصمیمات اخذ شده اخیر در اوپک و بهبود نسبی در بازارهای کالایی جهان می تواند از جمله عوامل تاثیرگذار در بازگشت بورس به مدار مثبت باشد. البته با پیش شرط عدم تحمیل ریسک سیستماتیک جدید، ‎پیش‎بینی بازگشت شاخص کل به قله‎های فتح شده‎ قبل دور از تصور نیست.

اما در این میان باید به این نکته توجه کرد که فضای سرمایه گذاری به شدت به متغیرهای محیطی و کلان روندهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وابسته است. به این ترتیب بدون اصلاح و بهبود همه ساختارها، قرارگیری در روند پایدار رونق و رشد دست یافتنی نبوده و تنها نوسانات مقطعی و ناپایدار در بورس شکل خواهد گرفت.