آرشیو دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۹۸
تاریخ و اقتصاد
۳۰

واکاوی

نطق انتخاباتی مصدق

26 آذرماه 1330 دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت در آستانه انتخابات دوره هفدهم قانون گذاری نطق مهم سیاسی آموزشی خطاب به ایرانیان ایراد و ضمن آن تاکید کرد که این انتخابات، نخستین انتخابات پس از مشروطیت خواهد بود که در آن نفوذ خارجی و دخالت ارباب قدرت و سیاست وجود نخواهد داشت.

مصدق گفت: این انتخابات، کاملا آزاد خواهد بود و رای دهندگان باید با در نظر گرفتن وجدان و منافع ملی (وطن) هرکس را که مایلند و به شایستگی و درستی او اطمینان دارند انتخاب کنند و تحت نفوذ و تلقین هیچ کس نباید باشند جز اراده و خواست خودشان و فلسفه دادن رای مخفی هم همین است.مصدق در این نطق تاریخی عنوان کرد: شما با ورقه ای که به صندوق می اندازید برای دو سال سرنوشت خود و کشور را در اختیار وکیل خویش می گذارید، بنابراین باید قبلا این فرد یا افراد را بشناسید که امانتدار باشند.وطن امانتی است که شما به دست ایشان می سپارید. وظیفه دولت در جریان انتخابات تنها این است که از صندوق ها محافظت شود و آرای شما محفوظ بماند و خوانده شود و روز رای گیری آرامش و امنیت برقرار باشد. از سر و صدا ها در جریان مبارزات انتخاباتی واهمه نکنید که دموکراسی همین است، همان طور که نباید از قهر و آشتی های نمایندگان و اظهارات تند و تیزشان در مجالس نگران شوید که اینها هم از جزئیات دموکراسی هستند و از آن جدا نیستند. مصدق با تاکید به مردم گفت: باید توجه داشته باشید با کارهایی که شده است، وطن ما ایران اینک زیر ذره بین جهانیان قرار دارد، باید رشد سیاسی و فرهنگی خود را در این انتخابات آزاد به ثبوت برسانید تا سلطه گران در اراده و رشد شما منفذی نیابند تا دوباره از آنجا وارد شوند و رخنه خود را شروع کنند که اخراج مجددشان نیاز به زحمت و مرارت فراوان و صرف وقت دارد.

حمل و نقل در دوره ناصری

ناصرالدین شاه در پی سفرهای متعددی که به فرنگ کرد، به پیروی از شیوه حمل ونقل داخل شهری اروپا، دستور کشیدن خط آهنی معروف به واگن اسبی را صادر کرد.

یکی از مشکلات کمپانی واگن اسبی، فرونشستن معبر واگن نسبت به سطح خیابان بود که از اثر فشار واگن روی ریل و تراکم خاکروبه هایی که در خیابان ریخته می شد به وجود می آمد؛ به ویژه در زمستان، اغلب آب روی ریل ها را می گرفت و یخ زدگی تا مدتی باعث قطع عبور و مرور واگن می شد. یک خط اختصاصی واگن اسبی هم وجود داشت که از توپخانه تا لاله زار (جلو منزل میرزاعلی اصغرخان اتابک، امین السلطان) برای تسهیل در امر رفت و آمد درباریان کشیده شده بود. در جنگ بین الملل اول، ایاب و ذهاب و حمل ونقل اشیا، از طریق چهارپا، بعد درشکه و سپس کالسکه و گاری انجام می شد و کم کم مردم به آنها رغبت نشان دادند. گاری در قشون کشی روس ها به ایران شناخته شد و درشکه نیز هدیه ایشان به افراد ذی نفوذشان بود و کالسکه خاص سلاطین و رجال طبقه اول بوده است.

بخشی از یک مقاله به قلم طاهره رشیدی