آرشیو سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۹۹
بانک و بیمه
۱۳

تجدیدنظر سیاست گذاری آتی در فدرال رزرو

شاخص دلار کاهشی شد

چشم انداز شاخص دلار از دیدگاه مدیران شرکت های سرمایه گذاری برای سال 2019 میلادی با کاهش محسوسی همراه شده است. افت اطمینان نسیت به اقتصاد بین الملل در سال آتی میلادی دلیل اصلی بدبینی نسبت به دلار محسوب می شود. پیش بینی روند کاهشی وال استریت در سال 2019 میلادی، نوسانات شدید در بازار مالی آمریکا و وضعیت مبهم سیاست پولی فدرال رزرو نیز دلایل دیگری هستند که 200 کارشناس مرکز پژوهش های استراتژیک شرکت های لندن برای نزول شاخص دلار در نظر گرفته اند. مجموعه این دلایل نرخ بیکاری آمریکا در پایان سال 2019 میلادی را با افزایش همراه خواهد کرد و رشد این نرخ همزمان با چشم انداز کاهشی رشد اقتصادی آمریکا و کاهش رویکرد تورمی منجر به کاهش احتمال رشد تدریجی نرخ بهره با سرعت پیشین می شود.

فدرال رزرو در حال حاضر تحت فشار سیاسی از سوی کاخ سفید برای کاهش شتاب انقباضی است. از طرف دیگر، آغاز تعدیل ترازنامه اوراق فدرال رزرو همزمان با روند رشد نرخ بهره با سیاست متفاوت مالی کاخ سفید منجر به تناقض بیشتری در چشم انداز سرمایه گذاران شده است. آخرین نشست سال 2018 میلادی فدرال رزرو روز چهارشنبه برگزار خواهد شد و رویکرد سرمایه گذاران نسبت به سیاست پولی سال آتی را تا حد زیادی روشن خواهد کرد.

نشست پایانی تعیین نرخ بهره 2018

نشست کمیته بازار آزاد آمریکا با احتمال زیادی نرخ بهره هدف را به 5/ 2 درصد رشد خواهد داد. چهارمین افزایش نرخ سود بین بانکی تا ماه گذشته با احتمال بالای 90 درصدی به ثبت می رسید؛ اما این احتمال به زیر 70 درصد کاهش یافته است. افت احتمال تغییر رنج نرخ بهره پس از آخرین بیانیه فدرال رزرو که با لحن متفاوتی نسبت به ماه های گذشته منتشر شد، روند افزایشی داشت. روز چهارشنبه علاوه بر تعیین نرخ بهره هدف به دلیل 2 سیگنال دیگر از سوی سیاست گذاران پولی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چشم انداز کمیته بازار آزاد نسبت به روند آتی تورم و رشد اقتصادی آمریکا در انتهای نشست دسامبر اعلام می شود. در صورت ماندگاری رویکرد روبه رشد برای تورم و نرخ رشد پیام تداوم افزایش نرخ بهره با شتاب پیشین را به بازارها انتقال خواهد داد. البته تغییر این رویکرد نیز با وضعیت معکوس همراه می شود. از طرفی فدرال رزرو قصد دارد شیوه سیاست گذاری خود را در سال آینده مورد بازنگری قرار دهد.