آرشیو چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۵۰۰
گردشگری
۱۷
مقاصد پاییزی

قدم های برفی در اولین خیابان ایران

در سال های اخیر گردشگری شهر قزوین رونق گرفته و مدیریت شهری آن به گونه ای بوده است که این شهر را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری کشور کرده است.

هرچند بنا به اقلیم سردسیر آن عموما سفر به آن برای فصل های بهار و تابستان توصیه می شود، اما قزوین در پاییز و زمستان جلوه دیگری از زیبایی های خود را نشان می دهد که هوس سفر را به جان بسیاری می اندازد. حالا «دنیای اقتصاد» سفر به قزوین، یکی از هیجان انگیزترین شهرهای ایران در این روزها را به شما پیشنهاد می کند. این شهر در دامنه های جنوبی رشته کوه البرز و در ارتفاع هزار و 278 متری از سطح دریا قرار گرفته و قدمت آن را تا عصر ساسانیان تخمین می زنند، اما دوران اوج اهمیت این شهر به سال های آغازین سلسله صفوی بازمی گردد؛ جایی که شاه طهماسب تصمیم گرفت پایتخت را به دلایل استراتژیک از تبریز به شهری دیگری منتقل کند و قزوین به مدت 57 سال پایتخت ایران بود.

از این رو، عمده بناهای ارزشمند قدیمی و جاذبه های تاریخی این شهر نیز یادگار همین دوره است. بنابراین می توانید سفر به قزوین را با بازدید از عمارت چهل ستون قزوین یا کلاه فرنگی آغاز کنید که در واقع یکی از کاخ های سلطنتی شاه طهماسب بوده است. همچنین کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین نیز یکی دیگر از دیدنی های این شهر است. این بنا، بزرگ ترین کاروانسرای سرپوشیده کشور محسوب می شود که با مساحتی بیش از 6 هکتار در اواخر دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار احداث شده است. بازدید از خیابان سپه قزوین نیز از جمله دیگر توصیه ها است؛ چراکه این خیابان نخستین خیابانی است که در ایران ساخته شد و قدم زدن در حال و هوای زمستانی آن لطف خاصی دارد. همچنین نمی توان به قزوین سفر کرد و از بازدید از کلیسای کانتور که معماری خاصی دارد و یکی از کوچک ترین کلیساهای ایران نیز به شمار می رود، گذشت.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری قزوین، خوراکی های سنتی آن است. اگر هنوز در انتخاب قزوین به عنوان مقصد سفر مطمئن نیستید، کافی است تصور کنید که ضمن میل کردن یک کاسه آش دوغ قزوینی داغ در حاشیه یکی از خیابان های قدیمی شهر، برف سبکی را تماشا می کنید که به نرمی بر پیاده روها و ساختمان های باستانی شهر می نشیند. همچنین در وعده های غذایی تاکید می شود حتما خوراکی هایی مثل قیمه نثار، شیرین پلو، کوکوی شیرین و حلیم سنتی قزوین را امتحان کنید. همچنین بستنی سنتی پرخامه، باقلوای لوزی و نان برنجی هم از تنقلات بومی و خوش طعم قزوین هستند.

قزوین را پایتخت خوشنویسی ایران هم می دانند و صنایع دستی و سوغات های متنوعی در این شهر یافت می شود که در آن از هنر خوشنویسی به زیبایی و مهارت بهره گرفته شده است. به علاوه گیوه دوزی، فرش بافی، گلابتون دوزی، آینه سازی و قفل سازی از دیگر صنایع دستی این شهر محسوب می شود. دسترسی به این شهر جذاب، ساده است؛ هم می توان از طریق جاده با خودروی شخصی یا اتوبوس به آن رسید و هم می توان از طریق مسیر ریلی و با قطار پا به قزوین کهن و دوست داشتنی گذاشت.