آرشیو چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۵۰۰
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

قتل عام مردم تبریز از سوی روس ها

28 آذر سال 1290 قوای روس در پی اولتیماتوم قبلی مبنی بر اخراج مورگان شوستر، مستشار آمریکایی، وارد مرزهای ایران شدند و به سمت تبریز حرکت کردند. آنها پس از چندین روز اردوکشی و محاصره تبریز این شهر را به اشغال خود درآوردند. روس ها در حین تهاجم و در دوران اشغال دست به اعدام آزادی خواهان و کشتار مردم تبریز زدند. آمار دقیق کشته شدگان مردم تبریز معلوم نیست؛ با این حال گزارش های مختلف تعداد کشته شدگان تبریزی را حدود 1200 نفر تخمین زده اند.

تجاوز روس ها طی چند روز بعد با اردوکشی قزاق های روس به رشت و انزلی ادامه یافت با این حال اقدامات روس ها در تبریز از دو شهر دیگر شدیدتر بود. روس ها، علاوه بر بمباران چند روزه تبریز، پس از اشغال شهر دست به اعدام آزادی خواهان تبریز زدند. اعدام های روس ها از روز دهم محرم (اول ژانویه) و با دستگیری و اعدام میرزاعلی ثقه الاسلام تبریزی و شیخ سلیم شدت گرفت. آنها پس از اشغال تبریز صمد شجاع الدوله، از دشمنان سرسخت مشروطه خواهان را به عنوان والی تبریز منصوب کردند. با شروع به کار والی جدید کشتار تبریزیان ابعاد گسترده تری یافت. روس ها علاوه بر کشتار بیش از هزار و 200 تن از مردم شهر، دست به اعدام گسترده فداییان مشهور تبریز زدند. آنها در روز عاشورا چوبه های داری که به رنگ پرچم امپراتوری روس تزیین شده بود برپا کردند و تعدادی از شخصیت های سیاسی و لشکری ایرانی را اعدام کردند.

رودولف هل، مخترع چاپگر

رودولف هل، مهندس و مخترع آلمانی 19 دسامبر 1901 به دنیا آمد. او مخترع دستگاه Hellschreiber یا چاپگری است که پیام های دریافتی از طریق فکس را چاپ می کرد.

این دستگاه برای اولین بار در اواخر دهه 1920 توسعه یافت و استفاده از آن در دهه 1930 آغاز شد و عمدتا در فعالیت ها و خدمات مطبوعاتی مورد استفاده قرار می گرفت. در جنگ جهانی دوم نازی ها از این دستگاه برای ارسال پیام های رمزگذاری شده استفاده می کردند. این وسیله در دوران پس از جنگ، به طور فزاینده ای در میان خبرگزاری ها و رسانه ها پخش شد و تا دهه 1980 کاربرد گسترده ای داشت.