آرشیو دو‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۷، شماره ۴۵۰۴
گردشگری
۱۷
میراث فرهنگی

راه اندازی کمپین «نجات بازار وکیل» در پی خطر فروریختن بازار تاریخی

نایب رئیس شورای شهر شیراز با انتشار توییتی خواستار همکاری رئیس جمهور برای نجات بازار وکیل شد. ابراهیم صبوری در پیام توییتری خود آورده است: «بازار وکیل شمالی در حال فروریختن است ! آقای رئیس جمهور انتظار داریم با تدابیر ویژه این بنای عظیم تاریخی دوره زندیه را نجات دهید!» وی شهروندان را نیز دعوت کرده است به کمپین نجات بازار وکیل بپیوندند.

به گزارش «ایسنا» چهارشنبه هفته گذشته نیز رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز در نشست مشترکی با اعضای هیات رئیسه نظام مهندسی ساختمان فارس درخصوص بازار وکیل شمالی هشدار داده و اعلام کرده بود که این اثر تاریخی و بسیار با اهمیت در حال فروریختن است، اما هیچ فریادرسی نیست. سولماز دهقان تاکید کرده که نه شهرداری بودجه ای برای مرمت بازار در اختیار دارد و نه میراث فرهنگی به آن اهمیت می دهد و اعتبارات استانی هم پاسخگوی بحران بازار وکیل نیست. در همین حال، مسوول فنی معاونت میراث فرهنگی استان فارس، درخصوص چرایی عدم مرمت بازار وکیل شیراز به «ایلنا» گفته است: «در اینکه این میراث ملی باید مرمت شود هیچ شکی نیست؛ اما نخستین بحثی که در حوزه تامین اعتبارات پیش می آید، مشارکت کسبه بازار است که طی سال های اخیر با وجود قوانین موجود، هیچ مشارکتی از سوی کسبه و بازاریان برای مرمت این بنای تاریخی نداشتیم.»

سیامک بصیری خاطرنشان کرده است: «با این وجود، مرمت اضطراری را در بخش هایی که باید انجام می شد، انجام دادیم. درواقع در چارچوب میزان اعتبارات تخصیص یافته، توانسته ایم تا حدودی مرمت ها را انجام دهیم.» به گفته وی، برای اتمام مرمت در بخش بیرونی بازار وکیل حدود یک میلیارد تومان نیاز است. شرط اصلی نیز مشارکت کسبه و بازاریان است که طی سال های گذشته هیچ مشارکتی نداشته اند. طبق گزارش «ایلنا» براساس قانون 20 درصد تامین هزینه مرمت برعهده دولت و میراث فرهنگی است و 80 درصد تامین مالی این مرمت برعهده کسبه ای است که در بازار شیراز کسب درآمد می کنند. از روز شنبه برخی از دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری در فضای مجازی برای متوجه کردن افکار عمومی و نظر مسوولان و جلوگیری از تخریب بیشتر و فروریختن بازار وکیل در استان فارس فعال شده اند.