آرشیو یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷، شماره ۴۵۰۹
استان ها
۱۸

اتمام بازسازی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس تا پایان 97

دنیای اقتصاد- بندرعباس : مدیرعامل آبفای هرمزگان از اتمام پروژه بازسازی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس تا پایان امسال خبر داد.امین قصمی گفت: استفاده از پساب ورودی به محیط پذیرنده دریا و بازچرخانی این پساب در فضای سبز شهری و صنایع غرب به عنوان مطالبه ای از سوی مردم در دستور کار کارگروهی متشکل از آبفا، محیط زیست و استانداری قرار گرفته است.وی افزود: بازسازی تاسیسات فرسوده تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب یکی از الزامات نهایی کردن این مطالبه بود که با انتخاب سرمایه گذار و انعقاد قرارداد بیع متقابل آغاز شد. وی ادامه داد: به رغم مشکلات قراردادی و تامین سرمایه از سوی سرمایه گذار ، با حمایت های مدیریت عالی استان توانستیم این قرارداد را از ابتدای امسال اجرایی کنیم.

قصمی اظهار کرد: فاز اول این پروژه شامل بازسازی کامل تصفیه خانه فاضلاب با دو هدف ارتقای کمی و کیفی فرآیند تصفیه (مطابق با استاندارد محیط زیست) است به طوری که بعد از اتمام عملیات بازسازی، کیفیت پساب خروجی در حدی است که قابل استفاده مجدد خواهد بود.وی تصریح کرد: به رغم همه محدودیت های زیست محیطی، تامین مالی و تجهیزات، تلاش می کنیم کار بازسازی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس تا پایان امسال به اتمام برسد و پسابی با کیفیت پایدار و مطابق استاندارد تولید کنیم.وی ادامه داد: بعد از بازسازی، فاز دوم این پروژه شامل انتقال پساب تولیدی به صنایع غرب بندرعباس (با توجه به نیاز آبی صنایع در سال 99) و آبیاری فضای سبز شهری طی قراردادی که جاری است، انجام خواهد شد که این موضوع به جد در دستور کار آبفا قرار دارد.

مهندس قصمی درخصوص جزئیات این قرارداد گفت: تفاهم نامه های اولیه انجام و منجر به قرارداد شده و این قرارداد در شهرداری نیز در حال نهایی شدن است. همچنین بخش عمده ای از این پساب تولیدی با مشخصاتی تعیین شده به صنایع مستقر در غرب بندرعباس منتقل و پس از شیرین سازی توسط خود صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. مدیرعامل آبفای استان با اشاره به اینکه، حجم ریالی این قرارداد بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال است، گفت: آبفا به جد پیگیر جلوگیری از ورود پساب به دریا بوده نه با این دید که پساب آلوده است بلکه به عنوان یک منبع آبی پایدار که نباید هدر رود و مورد استفاده مجدد قرار بگیرد.