آرشیو دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷، شماره ۴۵۱۰
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

اقتصاد جهان در سال جدید

احسان آذری نیا

در هفته های اخیر نشانه های بیشتری از ضعف در اقتصادهای بزرگ جهان نمایان شده و اکثر نهادهای تحلیلگر با اشاره به ریسک هایی که رونق اقتصاد جهان را تهدید می کنند، نسبت به وضعیت اقتصاد دنیا در سال جدید میلادی هشدار داده اند.

افزایش نرخ های بهره در آمریکا، جنگ تعرفه ای بین آمریکا و چین، بحران ارزی در اقتصادهای نوظهور، تنش های سیاسی و اقتصادی در اروپا، حجم عظیم بدهی های جهان و البته اقدامات ترامپ مهم ترین ریسک هایی هستند که سال آینده را پرحادثه خواهند کرد. بیشتر کارشناسان معتقدند اگر اقدامات جدی انجام نشود، پایان سال آینده یا اوایل سال 2020 برخی اقتصادها دچار رکود خواهند شد و در فصول آینده نرخ رشد اقتصاد جهان کاهش خواهد یافت. پس از هر دوره رونق، رکود رخ می دهد و این یک قاعده است که در دهه های اخیر مشاهده شده است.

ترامپ تلاش کرده همه تقصیرها را به گردن بانک مرکزی این کشور بیندازد در حالی که بسیاری از تحلیلگران معتقدند شخص رئیس جمهوری آمریکا مسبب اوضاع اقتصادی این کشور و افت نرخ رشد است. ابهام درباره آینده سبب احتیاط شرکت ها و سرمایه گذاران می شود و سال آینده بر ابهام ها افزوده خواهد شد. سال آینده اقدامات دموکرات ها علیه ترامپ، بحران بر سر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و وضعیت بد ارزی در اقتصادهای نوظهور از ریسک پذیری فعالان اقتصادی می کاهد. عملکرد منفی بازار نفت و بازار فلزات پایه نشان می دهد افق اقتصاد جهان امیدبخش نیست. البته بازار طلا فرصتی مناسب برای حضور سرمایه گذاری است. در مطالب حاضر به افق بازارهای مالی، ریسک هایی که اقتصاد جهان را تهدید می کنند، بازار نفت و افق اقتصاد جهان، چشم انداز اقتصاد اروپا و نقش سیاست های ترامپ در کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان اشاره شده است.