آرشیو دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷، شماره ۴۵۱۰
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

بوئینگ، مهندس بلندپرواز

ویلیام ادوارد بوئینگ، مهندس آمریکایی، سازنده هواپیماهای بوئینگ و موسس شرکتی به همین نام اول اکتبر سال 1881 در ایالت میشیگان به دنیا آمد. ویلیام پس از طی مراحل تحصیلی در سال 1908 با هدف تاسیس یک شرکت تولید چوب به سیاتل رفت.

بوئینگ گفته است: «من در آن زمان فقط مشتاق و آرزومند یادگیری پرواز بودم. پس از پرس وجو از منابع متعدد به منظور یادگیری دستورالعمل ها به مدرسه گلن مارتین در لس آنجلس رفتم. در آگوست همان سال واحدی را تحت تدریس اسمیت گذراندم. برای تکمیل آن واحد درسی، من برای استفاده شخصی خودم هواپیمای مدل تی ای از کارخانه مارتین را سفارش دادم.آن هواپیما در اکتبر سال 1915به من داده شد و متقاعد شدم که آینده یقینا روشنی در زمینه هوانوردی دارم؛ من به ساختار هواپیما به اندازه پرواز با آن علاقه مند شدم. با لیست کردن یک گروه از دستیاران فنی که در کل کمتر از 12 نفر بودند، کار طراحی اولین هواپیمای بوئینگ را آغاز کردم. در آن زمان کارخانه ما در یک ساختمان کوچک در ساحل دریاچه یونیون واقع بود. از آنجا بود که اولین تست پروازی را از اولین هواپیمای بوئینگ در تاریخ 15 ژوئن 1916 گرفتم.

این یک هواپیمای دریایی مدل B&W1 بود که 8 متر طول داشت و می توانست تا ارتفاع 274 متری پرواز کند.او شرکت بوئینگ را در سال 1916 تاسیس کرد. اولین محصول شرکت بوئینگ، Model C نام داشت که نوامبر سال 1917 معرفی شد. با شروع جنگ جهانی اول و ورود آمریکا به این جنگ در سال 1917، بوئینگ نمونه های اصلاح شده و پیشرفته تر مدلC را به نیروی دریایی ارتش آمریکا فروخت. پس از کسب تجربه در ساخت هواپیماهای جنگی، بوئینگ تصمیم گرفت تا به ساخت هواپیماهای تجاری اقدام کند. از سال 1919، اولین هواپیماهای تجاری این شرکت با ماموریت انتقال نامه از سیاتل به کانادا، شروع به کار کردند.

آغاز قانون مالیات در آمریکا

قانون جاری مالیات بردرآمد آمریکا از ژانویه 1862 به اجرا درآمد که به موجب آن میزان مالیات ها برحسب درآمد خانوار تصاعدی شد.

پیش از چند تغییر تعرفه، خانوارهایی که زیر 600 دلار درآمد داشتند 3 درصد، بالای 600 دلار 5 درصد و بالای هزار دلار 7 درصد باید می پرداختند. تعرفه مالیات بر درآمدهای اتفاقی (بادآورده) و درآمد ناشی از سرمایه گذاری (کپیتال گین) مثلا معاملات مستغلات، سهام، طلا و ارز با درصدی بالاتر تعیین شد. در این زمینه بنجامین فرانکلین گفته است که از دو رویداد گریزی نیست؛ یکی مرگ و دیگری پرداخت مالیات. همین ضرورت مالیات در درآمدزایی برای دولت بود که مجلس مشروطه را بر آن داشت مورگان شوستر، مستشار آمریکایی را برای ساماندهی نظام مالیاتی ایران استخدام کند.