آرشیو سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷، شماره ۴۵۱۱
بازار دیجیتال
۲۵
خبر بنگاه ها

ضرورت تشکیل ائتلاف توسعه اقتصاد دانش بنیان

معاون سیاست گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور بر تشکیل ائتلاف ذی نفعان مختلف به ویژه معاونت علمی، صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت های دانش بنیان پیشگام، به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر الیاسی با بیان اینکه باید شرکت های دانش بنیان را بر اساس توانمندی و ظرفیت دسته بندی و شناسنامه دار کنیم، تصریح کرد: از حدود 3800 شرکت دانش بنیان، 360 شرکت اقتصادی بزرگ وجود دارد که می توان برای توسعه اقتصاد و حل چالش های ملی روی آنها حساب کرد. معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از ابتدای امسال برنامه ای ویژه برای شناسایی و رفع چالش های شرکت های دانش بنیان توانمند به عنوان پیشگامان اقتصاد دانش بنیان اجرا کرده است که با همکاری صندوق باید برنامه های ویژه ای برای توسعه آنها به عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی کشور، طراحی کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ائتلافی تحت عنوان توسعه اقتصاد دانش بنیان با حضور معاونت علمی، شرکت های دانش بنیان و صندوق نوآوری و شکوفایی در حال شکل گیری است، افزود: در این ائتلاف که دارای بازی پیچیده تری نسبت به قبل است، باید فراتر از تامین مالی و اعطای تسهیلات مرسوم نگاه کنیم؛ به عنوان مثال باید ترتیبی اتخاذ شود که در نظام مناقصات، خریدهای دولتی و بازار بین المللی شرکت های دانش بنیان جایگاه ویژه ای پیدا کنند.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه باید برای فرآیند توسعه محصول شرکت های دانش بنیان برنامه داشته باشیم، گفت: در این راستا به ترکیبی از برنامه های مالی و غیرمالی نیاز داریم که متناسب با آنها باید مدل ها و ابزارهای جدید در صندوق طراحی و اجرا شود. وی با اشاره به اینکه به همفکری در ابزارسازی به خصوص در حوزه مالی نیاز داریم، افزود: در برنامه پیشگامان، با تک تک شرکت ها تعامل می کنیم و برنامه طراحی می کنیم و در عین حال برنامه هر شرکت می تواند برنامه کل ائتلاف باشد.