آرشیو پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷، شماره ۹۴۰۶
بین الملل
۹

فرانک فن هیپل در گفت و گو با رسالت: کنگره نمی تواند رویکرد برجامی ترامپ را تغییر دهد

معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشت : خروج رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از برجام اشتباهی وحشتناک بود و با وجود تسلط رقبای ترامپ بر مجلس نمایندگان، رویکرد برجامی وی و کاخ سفید تغییر نخواهد یافت.

فرانک فن هیپل در گفت و گو با رسالت اظهار داشت :"بارها اعلام کرده ام که خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران اشتباهی سخت و وحشتناک بود.این قدام فرصت مذاکره با ایران بر سر مسائل مختلف را عملا از بین برد! این اقدام ترامپ در حالی انجام گرفت که کشورهای اروپایی و کشورهای دیگری مانند هند و چین و روسیه خواستار عمل به توافق هسته ای و ادامه فعالیت با ایران هستند. همچنین مخالفان خروج ترامپ از برجام در آمریکا نیز نسبت به عواقب و تبعات تصمیم وی نگران بوده و خواستار حفظ برجام توسط اروپا و دیگر بازیگران هستند."

استاد دانشگاه پرینستون در ادامه فزود: امیدواریم کشورهای دیگری که در امضای توافق هسته ای دخیل بوده اند، بتوانند این توافق را حفظ کنند تا در آینده، زمینه برای پیوستن دوباره ایالات متحده به برجام مهیا شود.هم اکنون تحریم های هسته ای بار دیگر از سوی دولت ترامپ اعمال شده است. بدیهی است که ایران نتوانسته است از برجام و مواهب اقتصادی آن بهره مند شود. در اینجا تاکید می کنم که خروج دولت ترامپ از برجام اشتباهی فاحش بود. نقش اسرائیل و عربستان سعودی را نیز نمی توان در این تصمیم گیری نادیده انگاشت. "

فن هیپل تاکید کرد :"از ابتدا نیز مشخص بود که حتی اگر رقبای ترامپ در کنگره پیروز شوند، قدرت تغییر رویکرد برجامی وی را نخواهند داشت.این امر مستلزم تغییر رئیس جمهور آمریکاست که شاید در سال 2020 و در انتخابات ریاست جمهوری بعدی رخ دهد. "