آرشیو پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۷۱
ایران جمعه: کافه جمعه
۱۳
قاب

کمتر کسی است که اثر لئوناردو داوینچی را ندیده و یا درباره اش نشنیده باشد

اثری برای همه دوران ها

آذین آذرخش

مهم نیست اهل هنر باشید یا نباشید؛ برخی آثار شاخص هنری هستند که با توجه به شهرت و معروفیت عامی که دارند و با توجه به تیراژ بالایی که در اشکال پوستر یا کپی در دسترس بوده اند، برای اکثر آدم ها در گوشه و کنار دنیا-و در کشور خودمان- بسیار آشنا باشند. آثاری که احیانا پوسترشان را بر دیوار فلان قهوه خانه دورافتاده بین راهی یا بر دیوار یک بنگاه در یک شهرستان و یا به عنوان بافته ای در قاب یک تابلو فرش در خانه خویشاوندی آنها را دیده باشید. ممکن است تنها اسمی از این دست کارها شنیده باشید یا شاید حتی اسمش را هم ندانید و اصولا خبر نداشته باشید که خالق این اثر کیست و چه زمانی آفریده شده است.

«شام آخر» یکی از همین آثار است. یکی از شاهکارهای هنری «لئوناردو داوینچی» نقاش ایتالیایی قرن پانزدهم. جالب است بدانید که این نقاشی را نمی توانید در هیچ یک از موزه های جهان پیدا کنید و اگر بخواهید این اثر را ببینید باید سری به شهر میلان ایتالیا و کلیسای «سانتا ماریا دل گراتزی» این شهر بزنید و این نقاشی را که بر دیوار سالن غذاخوری این کلیسا کشیده شده است، ببینید.در این نقاشی که عیسی مسیح در کنار 12حواری خود قرار گرفته و داوینچی صحنه ای را به تصویر کشیده است که در آن مسیح به مریدانش گفته است که یکی از آنها می خواهد به او خیانت کند. در تصویر 12 نفر از مریدان عیسی مسیح دور این میز شام نشسته اند. البته این نقاشی بواسطه گذشت بیش از 500 سال و به خاطر آسیب های طبیعی قدری دچار رنگ پریدگی شده است. امروزه از رنگ های نقاشی اصلی چیز زیادی باقی نمانده که دلیل اصلی آن می تواند آسیب های طبیعی و متد به کار رفته در طراحی آن باشد. البته بازسازی هایی روی این نقاشی دیواری صورت گرفته است که آخرین بازسازی به سال 2000 میلادی برمی گردد.

گفتنی است صدها مقاله درباره این اثر نوشته شده و بد نیست بدانید پس پشت این اثر محاسبات ریاضی و مثلثاتی پیچیده ای وجود دارد که از آن یک شاهکار بی بدیل می سازد.