آرشیو شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۹۸
صفحه آخر
۱۲

گسترش ناآرامی های خیابانی در سودان شمار کشته ها به 40 نفر رسید

سازمان عفو بین الملل با استناد به گزارش های معتبر، از کشته شدن حدود 40 نفر در ناآرامی های سودان خبر داد.

در ادامه درگیری پلیس سودان با معترضانی که خواستار کناره گیری عمر البشیر رئیس جمهور این کشور از مقام خود هستند، سه نفر دیگر از تظاهرکنندگان کشته شدند و به این ترتیب آمار کشته شدگان به 40 نفر رسید.

فعالان سودانی تظاهرات روز پنج شنبه را خشونت آمیزترین صحنه های اعتراض از زمان آغاز تظاهرات ضد دولتی سه هفته پیش تاکنون توصیف کردند که در اکثر شهرهای سودان برگزار شده است. سودان از 19 دسامبر (28 آذر)گذشته شاهد اعتراضات مردمی علیه وخامت اوضاع اقتصادی و افزایش قیمت ها به ویژه قیمت نان و سوخت است. مقامات سودانی پیشتر اعلام کرده اند تاکنون 19 معترض کشته شده اند، اما سازمان عفو بین الملل با استناد به گزارش های معتبر، از کشته شدن حدود 40 نفر در ناآرامی های سودان خبر داده است.

این اعتراضات، در تاریخ سه دهه اخیر سودان، بی سابقه بوده است. معترضان، خواهان سرنگونی حکومت عمر البشیر هستند اما وی همچنان خواستار باقی ماندن در قدرت است. عمرالبشیر از سال 1993 تاکنون ریاست جمهوری سودان را در اختیار دارد که بر اساس قانون آخرین دور ریاست جمهوری وی در سال 2020 پایان می یابد.

به گزارش ایرنا، «ساره جکسون » مسئول اداره شرق آفریقای سازمان عفو بین الملل از مقام های سودانی خواست فورا و به صورت غیر مشروط بازداشت شدگان در این راهپیمایی های مسالمت آمیز را آزاد کنند زیرا درخواست برای بهبود شرایط زندگی مردم جرم نیست. وی تنها راه تغییر در این کشور را انتخابات دانست و گفت مردم باید تا سال 2020 برای برگزاری این انتخابات منتظر بمانند.