آرشیو شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۹۸
حوادث
۱۰

ایران بیشترین ذخیره نمونه خون بند ناف خاورمیانه را دارد

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی بندناف رویان گفت: ایران با ذخیره سازی 110 هزار نمونه خون بندناف اکنون بیشترین ذخیره در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، مرتضی ضرابی در جمع خبرنگاران مشهد افزود: 13 هزار نمونه از این تعداد مربوط به استان خراسان رضوی است که توسط چند بیمارستان در مشهد اخذ و برای نگهداری به تهران ارسال شده است.

وی اظهار داشت: 54 درصد از خون های بندناف ذخیره شده در بانک خون رویان حاصل تولد نوزادان پسر و 46 درصد مربوط به نوزادان دختر است و از سوی دیگر 86 درصد از آنها به دنبال سزارین و 14 درصد در زایمان طبیعی اخذ شده اند.

وی با بیان اینکه سلول های بنیادی خون بندناف قابلیت ذخیره سازی بین 20 تا 25 سال را دارد، گفت: هزینه اولیه نگهداری خون بند ناف در بانک خصوصی شامل 32 میلیون ریال می باشد و خانواده ها باید سالانه یک میلیون و 400 هزار ریال نیز هزینه شارژ بپردازند.

ضرابی افزود: ایران هم اکنون در زمره 10 کشور برتری است که سلولهای بنیادی را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: ذخیره سازی خون بند ناف از سال 1384 در کشور آغاز شده و هم اکنون 400 بیمارستان در کشور در این زمینه فعال هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی مهم ترین منابع سلول های بنیادی را شامل خون بند ناف، مغز استخوان، خون محیطی، پالپ دندان و بافت چربی عنوان کرد و گفت: سلول های بنیادی در درمان بیماری های مختلف نظیر اوتیسم، فلج مغزی، انواع سرطان ها، اختلالات خونی، درمان ناباروری، سکته های مغزی و قلبی و بیماری دیابت کاربرد دارد.

وی گفت: تحقیقات نشان داده است که سلولهای بنیادی قابلیت درمان 70 بیماری را دارند.