آرشیو سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷، شماره ۴۵۲۳
بازار دیجیتال
۲۶
نورسیده

طراحی ابزار هوش مصنوعی با الهام از مغز حشرات

منبع: ایسنا

پژوهشگران «دارپا» تصمیم دارند در طراحی ابزار مربوط به هوش مصنوعی، از ذهن حشرات الهام بگیرند. حشرات موجوداتی کوچک و کارآمد هستند و می توانند از عهده استدلال پایه ای برآیند. پژوهشگران تصمیم دارند نوعی ابزار هوش مصنوعی ارائه دهند که این قابلیت حشرات را داشته باشد. «آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا» (DARPA) سعی دارد با الهام از حشرات، میزان قدرت محاسباتی و سخت افزار مورد نیاز برای راه اندازی ابزار مربوط به هوش مصنوعی پیشرفته را کاهش دهد.

این سازمان، ایده های مورد نیاز را برای نحوه ساخت سیستم های محاسباتی که کارآیی مغز حشرات بسیار کوچک را دارند، مطرح کرده است. «شبکه های ریزمقیاس هوش مصنوعی قوی زیست تقلیدی» (MicroBRAIN) را می توان برای ساخت سیستم های هوش مصنوعی به کار برد که قابل آموزش هستند و به انرژی کمتری نیاز دارند. شاید تحلیل مغز حشرات که امکان حرکت در جهان را با استفاده از کمترین اطلاعات برای آنها فراهم می کند، به پژوهشگران در درک نحوه ساخت سیستم های هوش مصنوعی که توانایی استدلال پایه ای را دارند، کمک کند. در متن درخواست مقامات دارپا آمده است: طبیعت، این موجودات را به داشتن جثه کوچک و کارآیی انرژی واداشته است. برخی از این حشرات، تنها چند صد نورون را در شکل فشرده دارا هستند و عملکرد پایه را دارند. درک احساس اتحاد بالا و سیستم های عصبی حشرات کوچک و همچنین ابداع نمونه های محاسباتی با الهام از آنها، می تواند به ابداع سخت افزار مناسبی برای تقلید از عملکرد تاثیرگذار این موجودات ختم شود.

این پروژه، بخشی از برنامه گسترده هوش مصنوعی دارپا است که امکان سرمایه گذاری سریع را برای ایجاد هوش مصنوعی «موج سوم» فراهم می کند. سیستم های موج سوم برخلاف ابزار کنونی هوش مصنوعی که باید برای اجرای عملکردهای محدود آموزش داده شوند، به تدریج مورد القای استدلال عمومی و آگاهی متقابل قرار می گیرند تا به درک بهتر جهان کمک کنند. پژوهشگران، اغلب چنین فناوری را مانند تقلید از مغز انسان توصیف می کنند اما از آنجا که مغز انسان، بین 60 تا 70 میلیارد نورون متصل به یکدیگر را در بر دارد، بازسازی آن مانند یک نرم افزار تقریبا غیرممکن است. در مقابل، مغز برخی حشرات که کمتر از 1000 نورون را در بر دارد، می تواند امکان نقشه برداری ساده تر را فراهم کند.