آرشیو چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷، شماره ۴۵۲۴
گردشگردی
۱۷
مقاصد زمستانی

ملاقات با «شبکه های نمکی»

فصل زمستان برای دیدن کویرها زمان خوبی است. اما کدام کویر باید رفت که از ازدحام دور مانده باشد؟ کویر حاج علیقلی در استان سمنان از جمله مناطق کویری است که کمتر با هجوم گردشگران مواجه شده و حتی پایتخت نشینان می توانند یک روزه به آن سفر کنند.

کویر حاج علیقلی با شبکه های نمکی چندضلعی اش، 43 کیلومتر از دامغان فاصله دارد و اهالی سفر معتقدند بهترین زمان بازدید از کویر حاج علیقلی اواسط پاییز تا اواخر اسفندماه است. وجود رودخانه های فصلی و دریاچه نمک حسن آباد که دره های عمیق و مخروط افکنه های وسیعی در کویر ایجاد کرده، بر زیبایی های این کویر افزوده است. همچنین علاوه بر باغ های پسته ، روستای حسن آباد نیز از روستاهای نمونه گردشگری است که دارای جاذبه ها و زیبایی های زیادی است که در یک سفر یک روزه می توان از آن نیز بازدید کرد. گیاهان شورپسند و در برخی نقاط، درختچه تاغ از نادرترین و مهم ترین گونه های گیاهی کویر حاج علیقلی است.

دو مسیر برای ورود به این کویر وجود دارد؛ نخست از طریق جاده شاهرود به طرود و روستای چاه جم و مسیر دوم از طریق خورزان در جاده دامغان-معلمان. با این همه می توان از طریق مسیر خورزان دامغان نیز به سمت این کویر پیمایش داشت. برای دسترسی به مسیر پیمایش در این منطقه، از دامغان به سمت جاده اصفهان حرکت کنید تا پس از حدود 35 کیلومتر به دوراهی حسن آباد برسید. از داخل روستای حسن آباد به سمت روستای خورزان که در فاصله 6 کیلومتری حسن آباد قرار دارد، حرکت کنید. از این روستا آب آشامیدنی خود را تهیه کرده و مسیر را به سمت جنوب شرق ادامه دهید. اندکی که مسیر را ادامه دهید اشکال مختلفی از عوارض کویری را مشاهده خواهید کرد و پس از اندکی به پیش راندن، به کویر حاج علیقلی می رسید.

فقط به خاطر داشته باشید در صورت بارندگی در روزهای قبل ممکن است در مسیر با باتلاق های کوچکی روبه رو شوید. سفر به مناطق کویری نیازمند تجهیزات کافی و یک راهنمای محلی است؛ چراکه بدون راهنما، امکان گم شدن در کویر وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم بدون راهنما به کویر حاج علیقلی نروید. اگر بخواهید می توانید شب را در روستاهای اطراف یا خود شهر دامغان در مراکز اقامتی موجود و خانه های محلی اقامت داشته باشید. اما چنانچه تمایل داشته باشید شب را در دل کویر بگذرانید و از رصد ستارگان بهره مند شوید، می توانید از کمپ های مجهزی که در همان نزدیکی تعبیه شده، استفاده کنید.