آرشیو چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷، شماره ۴۵۲۴
بازار موبایل
۲۷

بازار قطعه سازان آی فون هم کساد شد

منبع: ایسنا

گزارش های منتشر شده از سوی شرکت های تامین کننده قطعات مختلف گوشی های آی فون نشان می دهد که با کاهش قابل توجهی در میزان درآمد که ناشی از افت شدید حجم تولید آنهاست، مواجه شده اند.

اپل که همواره یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان گوشی های هوشمند و رقیب سامسونگ و هوآوی به شمار می رود، حالا به نظر می رسد تحت تاثیر عوامل متعددی گرفتار کاهش شدیدی در میزان فروش گوشی های آی فون و به تبع آن تولید این محصولات شده است. به گونه ای که تازه ترین گزارش ها حاکی از آن است که شرکت های تامین کننده و تولیدکننده قطعات موردنیاز گوشی های آی فون نیز با افت شدیدی در میزان درآمدهای خود مواجه شده اند که ناشی از کاهش قابل توجه در تولید قطعات مورد نیاز اپل برای ساخت و عرضه آی فون است. خبرگزاری Nikkei به تازگی فهرستی از تامین کنندگان اپل تهیه و منتشر کرده است که نشان دهنده کاهش شدید در میزان درآمدزایی و سودآوری آنها برای نخستین بار از سال 2016 میلادی است. به عنوان مثال، شرکت تایوانی Catcher که قاب فلزی آی فون ایکس را تولید می کند، با یک کاهش 28 درصدی و شرکت Largen Precision نیز به عنوان تولیدکننده لنز دوربین گوشی های آی فون با کاهش چشمگیر 86/ 33 درصدی در آخرین ماه از سال 2018 مواجه شده اند.

درآمد شرکت فاکسکان نیز به عنوان مونتاژکننده اصلی اپل در ماه دسامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، 27/ 8 درصد کاهش یافته که به گفته مقامات این شرکت، رکود بازار موبایل و دستگاه های الکترونیکی در جهان اصلی ترین علت کاهش درآمدهای این شرکت بوده است. از آن طرف نیز، کارشناسان بر این باورند که جنگ تجاری و تنش های سیاسی میان چین و ایالات متحده آمریکا علت اصلی این کاهش میزان تولید بوده است که به دنبال آن، بسیاری از شرکت های چینی استفاده و خرید گوشی های آی فون را ممنوع اعلام کردند. همین عوامل موجب شد که اپل مجبور به کاهش 10 درصدی تولید گوشی های آی فون شود و درآمدزایی شرکت های تامین کننده قطعات آن نیز به میزان قابل توجهی کاهش یابد.