|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران97/10/26: بودجه موسيقي درست مصرف نمي شود
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7004
پنج شنبه 2 اسفند 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6976 26/10/97 > صفحه 8 (فرهنگي) > متن
 
      


بودجه موسيقي درست مصرف نمي شود
علي رهبري موسيقيدان و رهبر پيشين اركستر سمفونيك تهران در گفت و گو با «ايران» از وضعيت امروز آموزش موسيقي در ايران گفت

نويسنده: ندا سيجاني

تلاش هاي بي وقفه علي رهبري، هنرمند نام آشناي موسيقي ايران، موسيقيداني با آوازه بين المللي و رهبر پيشين اركسترسمفونيك تهران، درعرصه موسيقي بركسي پوشيده نيست. سال ها تدريس و مديريت او برهنرستان هاي موسيقي، طبعا يكي از پربارترين ادوار آموزش موسيقي را در كشورمان رقم زد. او از شاگردان هنرستان موسيقي ملي است و دستي هم در موسيقي سنتي دارد و به گفته خودش رديف هاي استاد صبا را به طور كامل آموخته است؛ هرچند حرفه تخصصي اش موسيقي غربي است و با آكادمي هاي بزرگي چون وين همكاري داشته و تا به امروز بيش از120 اركستربزرگ را رهبري كرده است.

علي رهبري ازجمله هنرمندان و بهتراست بگوييم مديراني است كه رياست هردو هنرستان؛ موسيقي ملي و هنرستان موسيقي عالي را برعهده داشته است، هنرستان هايي كه تا پيش ازمديريت ايشان دورئيس مجزا داشتند، چرا كه فعاليت هر دو مركز تقريبا تفكيك شده بود.اما رهبري اين روزها دلخور از اتفاقاتي است كه برسرموسيقي آمده است؛ كم توجهي به هنرمندان پيشكسوت و مشكلاتي كه همچنان برسر اهالي موسيقي باقي است، ازجمله دلخوري هاي اوست. شايد از همين روي باشد كه جشن صدسالگي هنرستان موسيقي، كه روزگاري در آنجا روزهاي خوشي را دركنار هنرمندان نام آشناي موسيقي سپري كرده، چندان خوشحالش نكند و به درخواست نماينده هنرستان موسيقي پاسخي ندهد و بدين مناسبت پيامي نفرستد.

رهبري به بهانه جشن صد سالگي هنرستان موسيقي درگفت و گو با «ايران» بيان داشت: اين روزها خيلي ها ازمن مي پرسند چرا به درخواست مسئولان هنرستان موسيقي در خصوص ارسال پيام ويدئويي پاسخي نداده ام! بايد بگويم بسيارعلاقه مند به اين كار بودم اما وقتي به مشكلات نگاه مي كنم بخصوص اتفاقاتي كه پيش آمده دلم نمي آيد اين جشن را تبريك بگويم و به عقيده من جايي براي گفتن تبريك به هنرستان 40 سال گذشته وجود ندارد؛ البته به معلمان و استادان هنرستان تبريك ودست مريزاد مي گويم.

او يكي ازدلايلي ناراحتي خود را كم توجهي مسئولان به استاد حسن ناهيد بيان كرد وافزود: استاد ناهيد نوازنده برجسته ساز ني هستند وسال هاي بسيار درهنرستان سابقه تدريس داشته است و در حال حاضر بازنشسته شده اما من در مصاحبه اي خواندم كه ايشان با حقوق بازنشستگي كمتر از يك ميليون تومان زندگي خود را مي گذراند و هيچ حمايتي براي اين استاد بزرگ انجام نگرفته است، البته ايشان تنها نيستند و اين موضوع براي برخي ازموزيسين ها هم صدق مي كند اما در مقابل درهمين ايران خودمان هنرمنداني هستند كه اوضاع ماليشان بسيارخوب است و انگار نه انگار در ايران مشكلاتي وجود دارد.

دوران طلايي هنرستان موسيقي

علي رهبري حدودا سه سال پيش از انقلاب ايران را ترك كرد و پيش از آن  به مدت سه سال رياست هنرستان هاي موسيقي را برعهده داشت و آن را بهترين دوران يا دوران طلايي خود مي داند. اوبيان كرد: حدود 13 سال پيش و بعد ازسي سال بي خبري به ايران آمدم و اولين كاري كه انجام دادم رفتن به هنرستان بود چرا كه مي خواستم بدانم دراين سال ها اوضاع معلم ها درچه حال بوده وچه اتفاقي افتاده است وجاي تعجب داشت!عده اي دراين سال ها براي خود استادي شده بودند و يك زندگي شيك تشكيل دادند وعده اي ديگراز موزيسين ها به دليل اوضاع بد مالي به كارهايي مشغول هستند كه در شانشان نيست تا بلكه يك زندگي معمولي را بگذرانند؛ ازجمله نوازنده هاي اركسترسمفونيك تهران و اركستر ملي ايران.

او در ادامه گفت: بهترين خاطرات من به دوران هنرستان موسيقي برمي گردد آن زمان كه دانشجوي اين هنرستان بودم؛ زماني كه با همكلاسي هايي چون آقايان كامبيزروشن روان، اسماعيل تهراني و خانم ها سوسن اصلاني و مليحه سعيدي و...گذشت و البته هنرمندان سال پايين تر چون حسين عليزاده، داريوش طلايي، شهريار فريوسفي كه در راهروهاي هنرستان سازمي نواختند. آن دوران رياست هنرستان موسيقي ملي برعهده استاد حسين دهلوي بود و بعد از ايشان زنده ياد مصطفي كمال پورتراب عهده دار شدند و بزرگ ترين افتخار خود را در اين ديده ام كه در سن 25 سالگي، توسط اين دو استاد بزرگ موسيقي ايران از اتريش به ايران دعوت شدم تا بعد از خودشان با موافقت وزير وقت به رياست هنرستان عالي موسيقي ملي وسپس كنسرواتوار تهران منصوب شوم.

آيا صد ساله شدن افتخار است!

در آن سه سالي كه من درهنرستان فعاليت مي كردم همچنين اين افتخار را داشتم كه استاداني چون فرامرز پايور، مرتضي حنانه، فرهاد فخرالديني، هوشنگ ظريف، جواد معروفي، علي اكبرخان شهنازي و تمامي استادان بزرگي كه نامشان را اين روزها مي شناسيد آهنگسازي و رهبري اركستر تدريس مي كردند و هنرستان در سطح بسيار بالايي قرار داشت و حتي براي هنرآموزان كم بضاعت ، خوابگاه تعبيه شد وهمچنين اركسترصد نفري كنسرواتوار را راه اندازي كرديم كه همه اعضاي آن ايراني بودند. آن روزها 40 سالگي هنرستان را جشن گرفتيم اما اين سوال را از مسئولان دارم آيا صد ساله شدن افتخار است! آيا كسي كه از40 سال به صد سالگي مي رسد بايد به آن احترام هاي متعارف گذاشت! در صورتي كه وقتي هنرستان موسيقي از 40 سالگي كه مي شناختيم به صد سالگي مي رسد بايد انتظار 60 سال پيشرفت خوب و بهتر را داشت، اما متاسفانه انتظارما آنگونه كه مي خواستيم نشد و نيازي به ديدن حال امروز هنرستان نيست. شرايط امروز موسيقي ما را شوكه مي كند ؛ نه به اين خاطر كه سطح نوازندگي نوازنده ها پايين است بلكه عكس اين قضيه بوده و نوازندگان سازهاي ملي و سنتي به مراتب از پيش از انقلاب بهترشده اند.  اين رهبراركستر مي گويد: به استادان هنرستان افتخارمي كنم آنهايي كه زحمت كشيدند تا هنرجويان به اين سطح برسند، ولي نتيجه آن چيست! نتيجه اش اين است كه اركستر سمفونيك بايد به نسبت 40 سال گذشته قوي تر باشد كه نيست و با وجود آنكه نوازنده هاي اركسترملي و اركسترسمفونيك ازآن دوران بهترهستند اما به لحاظ كيفي و شرايط مالي نياز است برنامه ريزي هاي اصولي صورت بگيرد تا اركسترها بتوانند درآمد زايي داشته باشند.

كم لطفي موزيسين ها به اهالي موسيقي

اوافزود: 30 سال در اين انديشه بودم مقصر تمامي اين اتفاقات نهاد دولت است و مي شنيدم در ايران مسئولان فرهنگي دولت به موسيقي رسيدگي نمي كند اما وقتي از نزديك اين اتفاقات را دنبال كردم متوجه شدم اينگونه نيست و تصور اشتباهي بود بلكه تمامي سال هاي بعد از انقلاب مبالغ بالايي هزينه موسيقي شده اما متاسفانه صرف كارهايي بود كه نه به درد امروز مي خورد نه آينده. به طورمثال ضبط برخي قطعات موسيقي هنرمندان با هزينه هاي بالا از سوي وزارت فرهنگ و  ارشاد در كشورهاي مختلف انجام گرفته و جاي تاسف است كه خود موزيسين ها حق هنرمندان ديگر را پايمال كردند.اين ها چيزهايي است كه دلم را به درد مي آورد.

رهبري گفت: از بعد از انقلاب هنرستان موسيقي اوضاع مالي چندان خوبي ندارد و حقوق معلمان پايين است و در مقابل امكاناتي هم فراهم نيست اما وقتي به بودجه دولت نگاه مي كنيم مي بينيم بيش از كشورهاي ديگر بودجه صرف شده است ودرحال حاضرهم اين كار ادامه دارد ومتاسفانه بودجه هاي دولتي صرف موزيك هاي سرگرمي مي شود كه به عقيده من نيازي نيست چرا كه اين خواننده هاي مشهورهرجا كه بخوانند مي توانند پول خود را دربياورند.

اين موزيسين يكي ديگر از اتفاقات ناخوشايندي كه در اين 30-40 سال افتاده و مقصرآن را خود موزيسين ها مي داند اين است كه برخي ازهنرمندان كه تعدادشان به 8 نفر هم نمي رسد تنها به فكر منافع خود هستند و هيچ كمكي به نهادهاي دولتي نمي كنند و تمامي كارهايشان عوام فريبي و شوآف است درحالي كه با وجود نوازنده هاي خوب و درجه يك مي توانيم اركسترهاي بسياري در تهران و شهرستان ها داير كنيم كه هفته اي يك برنامه ارائه كنند.اينكه بيشتر به اركسترها اشاره مي كنم به اين دليل است كه درهنرستان سختي هاي بسياري براي پرورش و تربيت نوازنده انجام شده اما به دليل عدم برنامه ريزي درست بسياري ازآنها بيكار هستند و آنهايي كه مشغول به كارند بايد در كنار كارهايشان آنقدركارهاي خالتوري (مطربي) انجام بدهند تا چرخ زندگيشان بچرخد.

علي رهبري به آينده موسيقي ايران بسيار خوشبين است و بيان مي كند: اين اطمينان را دارم يك روز وضعيت اركسترها و هنرستان موسيقي درست خواهد شد اما به شرط آنكه مسئولان فرهنگي همياري و همكاري لازم را داشته باشند اما تا زماني كه شخص وزير ورود نكند نه وضع اركسترها درست مي شود نه هنرستان ها البته شرايط حال حاضر براي وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونانشان تازگي دارد و اطمينان دارم با يك برنامه ريزي دلسوزانه و همكاري هنرمندان مشكلات برچيده خواهد شد.

بودجه موسيقي درست مصرف نمي شود


 روزنامه ايران، شماره 6976 به تاريخ 26/10/97، صفحه 8 (فرهنگي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 86 بار
    



آثار ديگري از " ندا سيجاني"

  خاطره اجراهاي حشمت فراموش شدني نيست / كتاب «افق بيكران» در صدمين سالگرد تولد حشمت سنجري منتشرشد
ندا سيجاني، ايران 27/6/97
مشاهده متن    
  مرثيه اي براي نغمه ها و نوحه هاي فاخر عاشورايي / اهالي موسيقي با «ايران» در ميان گذاشتند
ندا سيجاني، ايران 26/6/97
مشاهده متن    
  موسيقي آييني راوي امين معرفت شنيداري / گفت و گو با حميدرضا اردلان آهنگساز و پژوهشگر موسيقي
ندا سيجاني، ايران 26/6/97
مشاهده متن    
  حسين عليزاده: تريبون در اختيار موسيقي كوچه بازار است / دوازدهمين جشنواره ملي موسيقي جوان به كار خود پايان داد
ندا سيجاني، ايران 20/6/97
مشاهده متن    
  اكبر گلپايگاني خواننده اصيل موسيقي ايراني در گفت و گو با «ايران»: زورشان به موسيقي آوازي نرسيد...
ندا سيجاني، ايران 19/6/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله روانشناسي و روانپزشكي شناخت
متن مطالب شماره 5 (پياپي 505)، 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است