آرشیو یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷، شماره ۴۵۲۷
تاریخ و اقتصاد
۳۰

واکاوی

ارامنه در بوشهر

براساس اسناد موجود در وزارت خارجه ایران، سابقه حضور ارامنه در بوشهر به طور مشخص به دوره صفویه بازمی گردد. قدمت حضور نیروهای ارمنی در بوشهر، موجب شد ارامنه از آغاز، در مناصب مختلف این بندر نقش فعالی ایفا کنند. چنانکه پس از دوره صفویه و با شکل گیری دوره افشاریه و رونق بوشهر در حکم بندر و پایگاه فعال دریایی، ارامنه بار دیگر عهده دار سمت ها و شغل ها و منصب هایی چند شدند. منصب های موجود در امور گمرک از جمله این شغل ها بود که با رونق دوباره بوشهر در دوره افشاریه، ارامنه در منصبی با نام «شه بندر یا شاه بندر» ایفای نقش کردند.

خواجه مالک یا کوگامالیش از نخستین نیروهای ارمنی بود که در این برهه در امور گمرکی بوشهر عهده دار مسوولیت شد و در منابع از ایشان ذکری به میان آمده است. به نظر می رسد او در این دوره یکی از مناصب مهم بندر بوشهر، یعنی منصب شه بندری را به عهده داشت، چنانکه ویلم فلور در کتاب «تاریخ بوشهر از صفویه تا زندیه» در این باره می نویسد: «در سال 1747م/ 1173ق شه بندر یا نماینده گمرک در بوشهر، شخصی ارمنی موسوم به خواجه مالک بود که به عنوان نماینده شه بندر بندرعباس، محمدعلی بیگ عمل می کرد. موقعی که محمدعلی بیگ به دنبال مشاجره ای با «سردار» ایالت فارس در سال 1747م/ 1173ق از بندر فرار کرد، شیخ نصر اول از این فرصت کمال استفاده را کرد. او خانه خواجه مالک را غارت کرد و در همان سال خود را به عنوان شه بندر معرفی کرد.»

کودتای سیاسی شیخ بوشهر و کنار زدن ارمنی ها از مدیریت گمرک و به دنبال آن، غارت خانه و دارایی خواجه مالک (کوگامالیش ارمنی) رئیس آن، به ظاهر لطمه سنگینی بود که از این لحاظ بر جریان حضور ارامنه در گمرک بوشهر وارد آمد، علاوه بر این رویدادهای اواخر دوره زندیه و بروز ناامنی و محدود شدن کسب و کار در بنادر خلیج فارس و بندر بوشهر، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر محدود شدن فعالیت اقتصادی ارامنه در بوشهر و مهاجرت چندباره آنها از این بندر بود.

منبع: بدرالسادات علیزاده مقدم، ظهراب هاشمی پور، «بررسی نقش ارامنه در گمرک بوشهر در دوره قاجار براساس اسناد این دوره»، پژوهش های تاریخی، 1397.
کریم خان در نگاه کارستون نیبور

کریم خان خواندن و نوشتن نمی داند. او به مذهب هم توجه چندانی ندارد. شاهان پیشین ایران روزهای جمعه در نماز جماعت شرکت می کردند؛ اما وکیل امروزی ایران نه به فکر نماز است و نه به فکر جایی که در آن نماز گزارده می شود؛ چون کریم خان از ابتدای جوانی به رفت و آمد با ارمنی ها عادت کرده است امروز هم نسبت به مسیحی ها رفتار بسیار خوبی دارد.

چندی پیش وی پسر بزرگ خود را در یک کلیسای ارمنی به جلوی محراب برد و از یک اسقف ارمنی خواست تا برای او دعا کند. از این روی ارمنی ها فکر می کنند کریم خان در پنهان مسیحی است؛ اما این رفتار او هدف هایی سیاسی داشت. وی با رفتاری که نسبت به ارمنی ها دارد آنها را وادار می کند که دوستان خارج از کشور خود را به بازگشت به ایران تشویق کنند. در مجموع کریم خان آدمی خرافاتی به نظر نمی رسد. او به گرجی هایی که در سپاهش خدمت می کنند اعتماد زیادی دارد و بدون اینکه از آنها بخواهد که مسلمان بشوند خیری به آنها می رسد. کریم خان مردی است تنومند و بلند اندام و نیروی بدنی شگفت انگیزی دارد. او علاقه زیادی به نوشیدن دارد و در حین مستی کارهای بی رحمانه ای از او سر می زند.

منبع: سفرنامه کارستون نیبور، ترجمه پرویز رجبی، انتشارات ایران شناسی.