آرشیو سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۵۲۹
خبر
۶
خارج از معمول

26 نفر در برابر نصف دنیا

منبع: فارس

موسسه آکسفام در آخرین گزارش خود پیش از برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اعلام کرد: درحال حاضر مجموع ثروت 26 نفر از ثروتمندترین افراد جهان معادل کل دارایی 50 درصد از جمیعت جهان است. این موسسه در گزارش خود از دولت های جهان خواست تا مالیات بیشتری از ثروتمندان دریافت کنند تا بتوانند با گسترش نابرابری در جهان مقابله کنند.

در این گزارش آمده است: ثروت میلیاردرهای جهان در سال 2018 به طور متوسط روزانه 5/ 2 میلیارد دلار افزایش یافته است. گزارش آکسفام می افزاید: هم اکنون جف بزوس، مدیرعامل شرکت فروش اینترنی آمازون، ثروتمندترین فرد جهان است و در سال گذشته ثروت وی به 112 میلیارد دلار افزایش یافته است. این موسسه خیریه می گوید: تنها یک درصد ثروت بزوس معادل کل بودجه بهداشت و سلامت در کشور اتیوپی با 105 میلیون نفر جمعیت است. آکسفام در گزارش خود تاکید کرده است که درحالی ثروت میلیاردرهای جهان در سال 2018 افزایش یافته است که ثروت 8/ 3 میلیارد نفر معادل 50 درصد پایین جمعیت جهان در همین مدت 11 درصد کاهش یافته است. در این گزارش تاکید شده است که افزایش شکاف بین فقرا و اغنیا تلاش ها برای مبارزه با فقر را تحت تاثیر قرار داده، به اقتصادهای جهان آسیب زده و از طرفی به نارضایتی عمومی دامن زده است. وینی بی یان یما، مدیرعامل آکسفام گفت: مردم در سراسر جهان عصبانی و ناراحت هستند.

آکسفام افزوده است: دولت های جهان درحال گسترش نابرابری در کشورها از طریق کاهش بودجه خدمات عمومی نظیر آموزش و بهداشت هستند و همچنین دریافت مالیات کم از ثروتمندان هستند. اخیرا تقاضا در میان مردم جهان برای افزایش دریافت مالیات از ثروتمندان در برخی کشورها گسترش یافته است. در آمریکا الکساندریا اوکاسیا کورتز، نماینده کنگره آمریکا خواستار افزایش نرخ مالیات بر افراد خیلی ثروتمند و رسیدن آن به 70 درصد شده است. در اروپا نیز معترضین فرانسوی که از ماه نوامبر اعتراضات گسترده ای را در این کشور آغاز کرده اند از رئیس جمهور فرانسه خواسته اند تا سیاست کاهش دریافت مالیات از افراد خیلی ثروتمند را کنار بگذارند. آکسفام گزارش داده است که میزان پرداخت مالیات توسط افراد بسیار ثروتمند و شرکت های قدرتمند نسبت به دهه های گذشته کاهش یافته است که این مساله به کاهش هزینه های آموزشی و پرورشی و بهداشتی در جوامع منجر شده است.