آرشیو سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۵۲۹
صنعت و معدن
۳
خبر بنگاه ها

واگذاری مجوز صدور پروانه های اکتشاف به شرکت های توانمند

گروه بنگاه ها : واگذاری مجوز محدوده های معدنی به بخش خصوصی توسط معاونت اکتشافی سازمان زمین شناسی از مهم ترین اقداماتی بود که با نظر مساعد و همراهی شورای عالی معادن و معاونت معدنی وزارت صمت به تصویب رسید. عباس گل محمدی، معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، با اعلام این مطلب به «دنیای اقتصاد» گفت: واگذاری پروانه های اکتشاف سازمان زمین شناسی عملیاتی شده و توسط سازمان در چارچوب مقررات به شرکت های توانمند واگذار خواهد شد.

وی افزود: سازمان با انجام مراحل قانونی واگذاری، دخل و تصرفی در مجوزها نخواهد داشت؛ زیرا وظیفه اصلی سازمان این است که با عملیات اکتشاف و تهیه داده های پایه، ریسک و هزینه های اکتشاف را کاهش و در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. وی با اشاره به مشکلات بودجه ای سازمان زمین شناسی افزود: یکی از مشکلات ما عدم تخصیص بودجه کافی متناسب با فعالیت های سازمان است؛ به طوری که بودجه اختصاص یافته کمتر از 10 درصد فعالیت های سازمان است. به همین منظور به دنبال ایجاد منابع جدید پایدار به منظور درآمدزایی برای سازمان هستیم. معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: این طرح اواسط سال گذشته برای گرفتن مجوز ایجاد درآمد اختصاصی برای سازمان زمین شناسی توسط مدیران سازمان به مجلس ارائه شد. طرح در اواخر سال گذشته در مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان پیگیری و به ثمر نشست تا سازمان مجاز به درآمدزایی اختصاصی برای جبران کسری بودجه خود شود.

گل محمدی تصریح کرد: بعد از گرفتن مجوز، پتانسیل های موجود برای ایجاد درآمد اختصاصی برای ارائه خدمات آزمایشگاهی و فروش نشریات وکتب سازمان بررسی شد، ولی موضوعی که 90تا95 درصد درآمدهای سازمان را پوشش می داد، بحث ارائه خدمات اکتشافی بود و ایجاد درآمد از دستاوردهای سازمان مطرح شد. وی افزود: یکی از کارهای مهمی که این معاونت در سال جاری انجام داد، شناخت ظرفیت موجود و اولویت بندی آن به بخش های مختلف شامل موارد گواهی کشف ها، پروانه های اکتشاف، محدوده های ثبتی، پهنه های اکتشافی، همچنین خدمات فنی-مهندسی قابل ارائه به شرکت ها بود. معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: از سایر اقدامات این معاونت، بحث نقشه راه معدن و صنایع معدنی بود که در سال جاری تصویب و ابلاغ شد و با جدیت پیگیر این موضوع هستیم و کارگروه مذکور در وزارت صمت نیز با جدیت فعالیت عملیاتی شدن نقشه راه را پیگیر بوده که بسیار امیدوارکننده است.