آرشیو یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۵۳۳
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

اقتباس واقعیت مجازی از نمایشنامه هملت

مهر : گوگل با همکاری یک شرکت تجاری دیگر اقتباس واقعیت مجازی از نمایشنامه معروف هملت شکسپیر آماده کرده که در آن کاربران در نقش پدر مقتول هملت ظاهر می شوند.

این روزها از هدست های واقعیت مجازی برای اجرای انواع بازی های هیجان انگیز استفاده می شود، اما کاربرد هدست های یادشده روز به روز در حال گسترش است و حالا دنیای نمایش و هنر نیز از مزایای فناوری مذکور بهره مند شده است. نمایشنامه واقعیت مجازی هملت که با همکاری شرکت Commonwealth Shakespeare آماده شده هملت 360 نام دارد و اقتباسی نسبتا وفادارانه از نمایشنامه مذکور محسوب می شود. البته در این نسخه تمرکز بر هملت و پدر مقتول وی است. مدت زمان نمایشنامه واقعیت مجازی هملت 360 برابر با 61 دقیقه است و بازیگران در محیط اتاقی نسبتا بزرگ حرکت کرده و به تعامل با محیط اطراف و یافتن اسناد و مدارک و شواهد مختلف می پردازند.

آزمایش خون با کمک اسپینر

ایسنا : پژوهشگران تایوانی در بررسی جدید خود موفق شدند آزمایش خون را با استفاده از یک اسپینر انجام دهند. به نظر می رسد در میان گجت هایی که بیهوده به نظر می رسند، «فیجت اسپینرها» (fidget spinners) از همه عجیب تر باشند. با این حال، دانشمندان «دانشگاه ملی تایوان» (NTU) اخیرا دریافته اند که می توان از این ابزار برای تحلیل نمونه های خون ساکنان مناطق فقیرنشین استفاده کرد.

اسپینرها معمولا از سه شاخه سنگین تشکیل شده و یک بلبرینگ نیز دارد که در مرکز آن قرار گرفته است. کاربران برای غلبه بر مشکل تمرکز یا بی قراری، مرکز اسپینر را در دست می گیرند و شاخه های آن را به گردش درمی آورند. این اسباب بازی می تواند به عنوان یک مکانیزم انتشار برای مقابله با انرژی عصبی یا استرس به کاربران کمک کند. ابزار دیگری که می توان از آن برای تحلیل نمونه خونی استفاده کرد، «سانتریفیوژ» (centrifuge) است که هنگام آزمایش نمونه های خون، نیروی گریز از مرکز را برای جداسازی پلاسما از سلول های خون به کار می گیرد. پلاسما حاوی پروتئین، ویروس و مواد دیگری است که حاکی از وجود بیماری هستند. با وجود این، استفاده از سانتریفیوژها زمانبر است و به یک منبع نیرو نیاز دارد؛ در نتیجه موجب می شود به کار بردن آن در کشورهای در حال توسعه یا دورافتاده دشوار باشد.