آرشیو چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۵۳۶
بورس
۹
خبر بنگاه ها

بعد از 15 سال: پالایشگاه گاز بیدبلند سال آینده بهره برداری می شود

گروه بنگاه ها : مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس از پیشرفت 91/ 92 درصدی این پالایشگاه خبر داد و عنوان کرد که سال آینده به بهره برداری می رسد.

محمود امین نژاد در یک نشست خبری با اشاره به اینکه پروژه 2/ 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، افزود: پالایشگاه گاز بیدبلند برای تولید سالانه 4/ 10 میلیون تن متان، 5/ 1 میلیون تن اتان، یک میلون تن پروپان، 500 هزار تن بوتان، 600 هزار تن کاندنسیت و 900 هزار تن گاز اسیدی به خوراکی، 5/ 13 میلیون تن در سال گاز ترش از NGL های 900 و 1000 و همچنین 25/ 2 میلیون تن در سال گاز شیرین از NGL های 1200 و 1300 نیاز دارد. وی با اشاره به 700 میلیون دلار صرفه اقتصادی پالایشگاه بید بلند گفت: این پالایشگاه تا 65 میلیون مترمکعب ظرفیت تولید دارد.

امین نژاد هزینه ماهانه پروژه را در حال حاضر 100 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: بیش از 65 درصد از هزینه ها سهم سازندگان و پیمانکاران ایرانی است. وی در ادامه با اشاره به اینکه هدف این پروژه استفاده حداکثری از امکانات و منابع مالی، سرمایه های انسانی و علمی کشور است، افزود: بیش از 8 هزار و 500 نفر نیروی انسانی به طور مستقیم و 800 نفر به صورت غیرمستقیم در این پروژه مشغول به کار هستند که اولویت جذب نیرو با نیروهای بومی بهبهان و خوزستان بوده است. وی با اشاره به جمع آوری گازهای فلر اظهار کرد: ما گاز اسیدی را با بخشی از گاز شیرین مخلوط می کنیم و به ایستگاه آغاجاری برای تزریق به چاه نفت تحویل می دهیم و از سوزاندن این گازها در فلر جلوگیری می کنیم که روزانه 9 میلیون مترمکعب حجم این گازهاست.امین نژاد مصرف آب پالایشگاه را در شبانه روز 10 هزار مترمکعب عنوان کرد و افزود: طرحی داریم که می توانیم یک بیستم آب را دوباره به مجموعه بازگردانیم.