آرشیو چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۵۳۶
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

پایان مخترع هواپیما

اورویل رایت یکی از دو برادری که نخستین هواپیما را در کارگاه دوچرخه سازی خود در اهایو آمریکا ساخته بودند سی ام ژانویه 1948 در 76 سالگی درگذشت.

برادران رایت کار با بادبادک ها و گلایدرها را در سال 1899 آغاز کردند. سال بعد اولین گلایدر کامل خود را که می توانست یک نفر را حمل کند، برای آزمایش به کیتی هاوک در کارولینای شمالی بردند؛ اما نتیجه آزمایش آن چندان رضایت بخش نبود. آنان دومین گلایدر کامل را در سال 1901 و سومین گلایدر را در سال 1902 ساختند و آزمایش کردند. در گلایدر سوم برخی از مهم ترین اختراعات آنان به کار برده شده بود. آنها با گلایدر سوم بیش از یک هزار پرواز موفقیت آمیز انجام دادند. آنها سپس به ساخت هواپیما روی آورند و اولین هواپیمای اختراعی خود را روز هفدهم دسامبر 1903 در«کیل دویل هیل» نزدیک کیتی هاوک کارولینای شمالی به پرواز درآوردند. اورویل رایت در سال 1915 تمام منافع مالی خود را در شرکت هواپیماسازی فروخت. وی در سال 1933 مدال افتخار فرانکلین را به دست آورد.

انفجار چالنجر

28 ژانویه سال 1986شاتل فضایی آمریکا، موسوم به «چالنجر» که حامل هفت سرنشین بود یک دقیقه و 13 ثانیه پس از بلندشدن از زمین در آسمان پایگاه کیپ کاناورال در جنوب ایالت فلوریدا منفجر شد. دوربین های شبکه های تلویزیونی هنوز جریان پرتاب را دنبال می کردند که موشک از مسیر تعیین شده اش منحرف و منفجر شد.

پرسکات، مورخ تاریخ آمریکا

ویلیام پرسکات، مورخ آمریکایی 28 ژانویه 1859 در 62 سالگی درگذشت. از او به عنوان یکی از نخستین مورخان آمریکایی نام برده می شود که تاریخ را با دید علمی توصیف و تبیین کرده است.

پرسکات نویسنده کتاب های مهمی در زمینه تاریخ قاره آمریکا از جمله «تاریخ گشایش مکزیک» و «تاریخ گشایش پرو» بود. او به رغم اینکه از نابینایی رنج می برد به دلیل حافظه قوی اش خالق آثاری ماندگار شد. او متخصص تاریخ دوره رنسانس در اسپانیا بود. پرسکات همچنین از بزرگ ترین روشنفکران آمریکایی دوره خودش بود.