آرشیو یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۵۳۹
فرهنگ و هنر
۳۲

چهره ها

«آرش کمانگیر» شهرام ناظری در راه انتشار

ایلنا : آلبوم جدید شهرام ناظری با عنوان «آرش کمانگیر» به آهنگسازی پژمان طاهری تا پایان امسال منتشر خواهد شد.

محمدحسین توتونچیان مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری ققنوس گفت: آلبوم «آرش کمانگیر» براساس شعری از سیاوش کسرایی تولید شده و دکلمه اشعار را قطب الدین صادقی نویسنده، مدرس و کارگردان تئاتر برعهده دارد. مدیرعامل «ققنوس» افزود: آلبوم «آرش کمانگیر» از هفت قطعه تشکیل شده که «شب»، «قصه»، «امید»، «آهنگ دگر»، «بدرود»، «آرش» و «سوگ» نام دارند و بخش ارکسترال آن در کنسرت «هاوس» شهر وین به رهبری طاها عابدیان ضبط شده است. پژمان طاهری، طاها عابدیان، فرهاد صفری و بابک غسالی تکنوازان آلبوم «آرش کمانگیر» هستند و تکنوازی ویولای توسط طاها عابدیان در وین اتریش ضبط شده است.

رابطه اپرای معروف چکناواریان با خودروی «بی ام و»

ایسنا : کمپانی مشهور خودروسازی «بی ام و» سال هاست از سوئیت های «اپرای پردیس و پریسا» ساخته لوریس چکناواریان در تبلیغ محصول خود استفاده کرده است؛ اپرایی که قرار است چند روز دیگر در ایران روی صحنه برود. سال 2002 کمپانی خودروسازی «بی ام و» کپی رایت «اپرای پردیس و پریسا» را از لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی خریداری می کند و با استفاده از ملودی این اثر در تبلیغ خودرو BMW سری 7، این محصول را به دنیا معرفی می کند.

«پردیس و پریسا» اولین اپرایی است که چکناواریان پیش از انقلاب به زبان فارسی نوشته و بارها در کشورهایی چون انگلستان، ایالات متحده آمریکا و ارمنستان اجرا شده است. این اپرا در سال 1352 نوشته شده و همان سال در ارمنستان روی صحنه رفت. این اپرا سال گذشته نیز توسط همین گروه برای اولین بار پس از 46 سال در ایران اجرا شد. اپرای «پردیس و پریسا» روزهای دوشنبه 15 و سه شنبه 16 بهمن توسط گروه اپرای «آیو» در تالار وحدت روی صحنه می رود.