آرشیو دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۱۸
اقتصادی
۴

وزیر ارتباطات: ماهواره دوستی به زودی به فضا پرتاب می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه به زودی طنین صدای ایرانیان را در فضا خواهیم شنید، اعلام کرد: ماهواره دوستی دانشگاه شریف با دقت به طور متوسط 10 متر پرتاب می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس محمدجواد آذری جهرمی دیروز در مراسم روز ملی فناوری فضایی خبر داد: به زودی طنین صدای ایرانیان را در فضا خواهیم داشت و در هفته های آینده پیام صلح و دوستی ایران در فضا طنین انداز خواهد شد.

وی اظهار کرد: ماهواره دوستی دانشگاه شریف با دقت به طور متوسط 10 متر پرتاب می شود.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت نیز طبق وعده باید تا شهریور 98 تحویل داده شود و در دستورکار پرتاب قرار بگیرد.

آذری جهرمی با ذکر مثال هایی از کاربردهای فناوری فضایی خاطرنشان کرد: چند سال باید در این کشور گوجه کاشته شود، دور ریخته شود، کشاورز ضرر کند، منابع آب و خاک هدر رود و سال بعد با دیدن تجربه پارسال دیگر کسی گوجه نکارد و در نتیجه کمبود گوجه در بازار مجبور به واردات شویم و مردم و کشور ضرر کنند؟ در حالی که با فناوری فضایی در لحظه می توانیم ببینیم چه میزان از یک محصول در یک منطقه کاشته شده و این برای کشوری که شغل بسیاری از مردم آن کشاورزی است، حیاتی است.

وی افزود: حتی اگر با این فناوری بتوانیم محل کشت خشخاش را پیدا کنیم، بد است؟ چرا اجازه دهیم تولید شود، توزیع شود و سپس برای آن شهید دهیم تا جلوی آن را بگیریم، در حالی که می توانیم جلوی تولید را بگیریم.

وزیر ارتباطات عنوان کرد: در مناطقی که نورچشمی ها برخلاف قانون، ویلا ساخته اند، می توان سابقه 40 ساله آن منطقه را با فناوری جدید بررسی کرد که چه بوده و الان چه شده و چقدر تغییر کاربری شده است.

به گفته وزیر ارتباطات پلیس مشتری پر و پا قرص دانش فضایی شده و درخواست استفاده از این خدمات را دارد.