آرشیو سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۵۴۱
بازرگانی
۵

مسیر مسدود بازگشت ارز صادراتی

دنیای اقتصاد: مساله بازگشت ارز صادراتی هنوز هم یکی از مهم ترین چالش های صادرکنندگان است. مسیر بازگشت ارز صادراتی مسدود است. به رغم اینکه بانک مرکزی پنج راه برای بازگشت ارز صادراتی اعلام کرده است، اما فعالان اقتصادی عنوان می کنند که روش های اعلامی، قابلیت اجرایی ندارد و تنها روش ممکن همان سامانه نیما است.

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، با انتقاد از برنامه ریزی ها در نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور اظهار کرد: از میان روش های پیشنهادی مطرح شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور، تنها روش عرضه به سامانه نیمایی درحال اجرا است و به دلیل مشکلات موجود، این روش نیز برای صادرکنندگان ممکن نیست و منتج به ضرر می شود. او در واکنش به مطرح شدن چند روش برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور از سوی مسوولان دولتی و بانک مرکزی گفت: متاسفانه این روش ها تنها روی کاغذ است و عملا قابلیت اجرایی پیدا نکرده است. وی اظهار کرد: به عنوان مثال وقتی صادرکننده می خواهد ارز حاصل از صادراتش را در اختیار واردکننده دیگری قرار دهد، فرآیند ثبت سفارش امکان پذیر نیست و از سوی دیگر، اگر خودش هم بخواهد ارز حاصل از صادرات خود را صرف واردات کالای دیگری کند، با بهانه اینکه در چند سال گذشته سابقه واردات آن کالا را نداشته و دلایل دیگری از این دست، امکان واردات را ندارد.

لاهوتی با تاکید بر اینکه روش های مطرح شده از سوی مسوولان دولتی و بانک مرکزی به هیچ وجه قابلیت عملیاتی شدن را نداشته است، گفت: احراز صحت این ادعا کار چندان سختی نیست، فقط کافی است مسوولان امر، آمارها را اعلام کنند و شفاف بگویند که ارز حاصل از صادرات از روش های دیگری به جز سامانه نیما، به کشور بازگشته است. به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، تصمیمات اخیر دولت و مشکلات حاصل از تعهدات ارزی باعث کاهش شدید صادرات ایران طی ماه های اخیر شده و این روند نزولی صادرات همچنان ادامه خواهد داشت.