آرشیو دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۳۳۴۸
روزنامه فردا
۱۶
نگاه سبز

شهر بدون خودرو، یک آرزوی دست یافتنی؟

دکتر محمد درویش

در جهان امروز سه شهر وجود دارند که با ممنوعیت تردد برای خودروها، مشهور شده و به نتایجی شگفت انگیز دست یافته اند:

1. لوبلیانا در کشور اسلوونی، یکی از آن شهرهاست که خیابان هایش از عابران پیاده ای که با یکدیگر گفت وگو می کنند پر است، نه از خودروها. در این شهر همه افراد می بایست خودروی شخصی خود را بیرون از محدوده ممنوعه در مرکز شهر پارک کنند، حتی اگر منزل آنها در مرکز شهر باشد. درعوض برای کهنسالان، ناتوان ها و معلولان حرکتی یا مادری با چندین فرزند، تمهیداتی در نظر گرفته شده تا رایگان از تاکسی های برقی استفاده کنند. چنین است که گردشگری و تجارت در این محدوده که از 10 سال پیش برای خودروها ممنوع است، با شتابی حیرت انگیز شکوفا شده و پیش می رود.

2. پونته ودرا در اسپانیا 19 سال پیش تردد خودروها را ممنوع کرد. اکنون 70 درصد از ترددها در داخل شهر پیاده انجام می شوند و از آنجا که شهر قابل سکونت تر شده، 12 هزار نفر به مرکز آن نقل مکان کرده اند. از سال 2013 آلودگی هوا 61 درصد کاهش یافته و اینک مردم شهر و گردشگران در آرامشی غبطه برانگیز با نغمه های پرندگان از خواب بیدار می شوند.

3. کپنهاگ - پنجمین شهر توسعه یافته جهان - دارای فضایی به مساحت 96 هزار مترمربع بدون خودرو است. دوسوم از مردم با دوچرخه رفت وآمد می کنند و از آغاز سال 2019 ورود خودروهای دیزل به شهر کاملا ممنوع شد.

خواننده عزیز روزنامه وزین «شرق»! شما چطور؟ آیا دوست دارید روزی شهرتان به شهر بدون خودرو شهرت یابد؟ تجربه تاریخی و مثبت 29 دی ماه 1397 در تهران و حال خوش مردمی که جماعت رنگی پوش و اهل رکاب را در مرکز شهر از پارک لاله تا پارک شهر بدرقه می کردند، آشکارا نشان می دهد که ما نیز می توانیم زندگی جدید و باکیفیت تری را بدون خودرو در محله های مرکزی تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، یزد، شیراز و… تجربه کنیم. به امید آن روز.