آرشیو پنج‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۲۱
صفحه آخر
۱۲

تعطیلی بیمارستان های غزه و مرگ تدریجی 8500 بیمار سرطانی

8 هزارو 515 بیمار سرطانی در باریکه غزه به دلیل ضعف امکانات پزشکی ناشی از محاصره و نبود دارو، با خطرهای روزافزون و موانع بزرگ بر سر راه درمان خود مواجه شده اند.

مرکز حقوق بشر فلسطینی «میزان» نسبت به افزایش مشکلات روانی و جسمی بیماران غزه در نتیجه ضعف امکانات، نقص دائم تجهیزات و سیستم های تشخیص، داروهای گیاهی و ضعف استفاده از تجهیزات پزشکی و دستگاه های درمانی هشدار داده است.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت فلسطین، 608 نفر از این بیماران سرطانی در سنین کودکی قرار دارند که 7 درصد از کل بیماران سرطانی را تشکیل می دهند. آمار بیماران سرطانی در میان زنان نیز به 4705 نفر رسیده است که 55/3 درصد از کل بیماران سرطانی را تشکیل می دهند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مرکز «میزان» همچنین خاطر نشان کرده که کمبود داروهای ویژه بیماران، یکی از مهمترین تهدیدات پیش روی بیماران سرطانی در غزه به شمار می رود که به دلیل 12 سال محاصره ظالمانه از سوی رژیم صهیونیستی صورت می گیرد. میانگین کمبود داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی و بیماری های خونی در سال 2018 به 58 درصد رسیده است.

در همین حال، تداوم محاصره رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه و محدود کردن تردد و رفت و آمد بیماران، جان آنها را تهدید و آنها را از دسترسی به درمان های لازم محروم می کند. بنا بر اعلام این مرکز، بیماران سرطانی برای سفر به خارج از باریکه غزه به منظور انجام عملیات های پرتودرمانی، با مشکلات زیادی مواجه هستند… 38 درصد از بیماران سرطانی به مراکز درمانی خارج از باریکه غزه دسترسی نداشته اند و 5 درصد از آنها و همراهانشان هم طی سال 2018 بازداشت شده اند.

مرکز میزان در همین راستا از تمامی طرف ها خواسته است که با مداخله فوری و موثر، نیازهای اساسی بخش بهداشت و درمان غزه به دارو و تجهیزات پزشکی، سوخت مورد نیاز برای فعالیت ژنراتورهای جایگزین برای مواقع قطع جریان برق، توسعه و بهبود قدرت بخش بهداشت غزه برای عمل به تعهدات اساسی خود را تامین کنند. رژیم اشغالگر قدس از سال 2007 و از زمان سیطره جنبش حماس بر باریکه غزه، محاصره شدیدی را علیه این منطقه اعمال کرده است و رفت و آمد فلسطینیان میان باریکه غزه کرانه باختری از طریق گذرگاه «ایرز» نیازمند موافقت قبلی مراجع صهیونیستی است که تنها به گروه های خاصی مانند بیماران، بازرگانان و افراد خارجی چنین مجوزهایی را اعطامی کنند.