آرشیو شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۳۳۵۲
جهان
۷

رویداد

افزایش شمار کشته های اعتراضات سودان

با کشته شدن یک نفر دیگر در اعتراضات روز پنجشنبه سودان سخنگوی کمیته تحقیقات دولت این کشور شمار کشته های اعتراضات از آغاز آن در ماه دسامبر گذشته را 29 نفر اعلام کرد. به گزارش اسکای نیوز، سودان روز پنجشنبه نیز شاهد ناآرامی و تظاهرات ضد دولتی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی بود. در جریان این اعتراضات یک نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند. عامر محمد ابراهیم، سخنگوی کمیته تحقیقات دولت سودان، اعلام کرد شمار کشته های اعتراضات ضد دولتی سودان از آغاز به 29 نفر رسیده است. این در حالی است که نهادهای حقوق بشری و مدنی شمار کشته های اعتراضات سودان از ابتدا تاکنون را 40 نفر اعلام کرده اند. خارطوم و دیگر شهرهای سودان از ماه دسامبر در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی شاهد اعتراضات ضد دولتی است.

تحقیق سازمان ملل درباره قتل خاشقجی

گزارشگر سازمان ملل در امور اعدام های فراقانونی و خودسرانه اعلام کرد که هفته آینده برای رهبری تحقیقات بین المللی مستقل درباره قتل جمال خاشقجی به ترکیه می رود. پیش تر وزیر خارجه ترکیه خواهان آغاز تحقیقات بین المللی درباره این پرونده شده بود. به گزارش ایسنا، اگنس کالامارد، گزارشگر سازمان ملل در امور اعدام های فراقانونی و خودسرانه به خبرگزاری رویترز گفت: من رهبری تحقیقات بین المللی مستقلی را درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی که در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید، برعهده خواهم داشت و برای همین منظور از 28 ژانویه تا سوم فوریه به ترکیه سفر خواهم کرد. او گفت که نتایج تحقیقات و پیشنهادها را به شورای حقوق بشر سازمان ملل در جلسه 19 ژوئن ارائه خواهد داد.

افزایش احتمال برگزاری دومین رفراندوم برگزیت

نخست وزیر پیشین بریتانیا می گوید اکنون بیش از 50 درصد احتمال برگزاری دومین رفراندوم برگزیت وجود دارد. تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا، در مصاحبه با رویترز در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: پیش تر گفته ام که شانس 50 - 50 برای برگزاری دومین رفراندوم وجود دارد؛ اما اکنون می گویم این شانس اندکی افزایش یافته است. اگر قرار باشد که کشور در نهایت درباره وضعیت برگزیت تصمیم گیری کند، انتخاب ها بسیار بسیار دشوار خواهد شد.