آرشیو سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۹۶
ایران زمین
۲۰

نگهداری سالمندان به جای آسایشگاه در خانه های معمولی

خانه های حمایتی سالمندان باهدف تغییر محل زندگی سالمندان از آسایشگاه به خانه هایی شبیه خانه های معمولی و بازتوانی روانی سالمندان راه اندازی شده است.

«فاطمه زهرا توکلی»، مدیرکل بهزیستی لرستان در آیین افتتاح خانه های حمایتی سالمندان صدیق شهرستان خرم آباد به ایسنا، افزود: با توجه به تغییر استراتژی و رویکرد سازمان از نگهداری سالمندان و معلولان در مراکز کوچک و خانه های حمایتی به جای موسسات و مراکز آسایشگاهی، خانه های حمایتی سالمندان جهت ارتقای کیفیت زندگی و اعتمادبه نفس و کاهش وابستگی به دیگران و ارزیابی میزان توانمندی فرد سالمند، رویارویی با مشکلات و آماده سازی سالمندان برای ورود مجدد به خانواده و جامعه و در فضای مشابه محیط خانواده ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه خانه های حمایتی سالمندان در خرم آباد دومین خانه در سطح کشور است که با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده، افزود: در لرستان 3 مرکز شبانه روزی سالمندان در استان فعال است که مرکز صدیق بزرگ ترین و قدیمی ترین مرکز است.

این مقام مسئول یادآور شد: در آسایشگاه های سالمندان، سالمندان با انواع مسائل و مشکلات دوران سالمندی نظیر آلزایمر، فلج های ناشی از سکته ها و… کنار یکدیگر زندگی می کنند و بودن سالمندان سالم اما فاقد سرپرست موثر در کنار سالمندان دارای بیماری و معلولیت، سبب افسردگی و مشکلات روحی می شود.

توکلی وجود خانه های حمایتی را کمک به استقلال سالمندان و ارتقای بهداشت روانی آنان برشمرد و گفت: سازمان بهزیستی در راستای وظایف بسیار گسترده ای که دارد نیازمند حمایت و همکاری خیرین عزیز است.

مدیرکل بهزیستی لرستان با بیان اینکه خیر فقط پول نیست، افزود: خیر می تواند تفکر، اندیشه یا انرژی مثبتی باشد که یک فرد به صورت داوطلبانه می تواند در اختیار همنوعان خود قرار دهد.