آرشیو سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۲۲
اخبار کشور
۱۱

خادمیاران آستان قدس رضوی زائربر برقی ساختند

مدیر اداره روشنایی و خدمات فنی حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) گفت: خادمیاران متخصص حرم مطهر رضوی نخستین زائربر برقی ایرانی را با عنوان «زائربر فجر ثامن» تولید کردند.

محمد صدقی در گفت و گو با ایرنا افزود: خادمیاران رضوی با ساخت این زائربر، انحصار این محصول توسط شرکت های خارجی را شکستند.

وی اظهار داشت: 100 درصد قطعات این خودرو داخلی است که خادمیاران آنها را از شرکت های تولیدی مختلف خریداری کردند.

وی گفت: قطعات این زائربر برقی از دو بخش مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده که توان ساخت همه این قطعات در داخل کشور وجود دارد.

صدقی افزود: دانشگاه امام رضا(ع) توان ساخت برد الکترونیکی این زائر بر را دارد و شهرک صنعتی مشهد و شهرک صنعتی اصفهان نیز نسبت به ساخت موتور پنج کیلو وات دی.سی آن اعلام آمادگی کرده اند.

وی با اشاره به وجود 80 زائربر برقی در حرم مطهر رضوی اظهار داشت: این دستگاه ها وارداتی هستند و برای نخستین بار است که مهندسین ایرانی مشابه این دستگاه ها را با بهره گیری از توان و دانش داخلی و با کیفیت بهتر ساخته اند.

وی گفت: قیمت هر زائربر برقی وارداتی 25 تا 30 هزار دلار است در حالی که قیمت تمام شده زائربر برقی فجر ثامن پنج هزار دلار و معادل 16 تا 20 درصد قیمت مشابه خارجی است.

صدقی افزود: مسافت طی شده توسط زائربر ثامن در هر بار شارژ دستگاه، 100 کیلومتر است اما مشابه خارجی آن توان طی مسافت 80 کیلومتر را در هر بار شارژ دارد، همچنین ظرفیت باطری در زائربرهای خارجی 225 آمپر اما در زائربر داخلی 450 آمپر است.

وی اظهار داشت: زائربر ثامن اتاقدار و ایمن است اما زائربر خارجی بدون اتاق و غیرایمن می باشد.

وی سهولت سوار و پیاده شدن زائر، عدم وابستگی به نمایندگی های خارجی برای تعمیرات، کاهش مصرف انرژی، ایمنی و کیفیت مطلوب را از ویژگی های متمایز زائربر ثامن نسبت به مشابه خارجی آن برشمرد.