|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه دنياي اقتصاد97/11/23: كارنامه جشنواره 37
magiran.com  > روزنامه دنياي اقتصاد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4658
پنج شنبه 27 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3360
magiran.com > روزنامه دنياي اقتصاد > شماره 4544 23/11/97 > صفحه 32 (فرهنگ و هنر) > متن
 
 


كارنامه جشنواره 37
فيلمسازان جوان گوي سبقت را از پيشكسوت ها ربودند


دنياي اقتصاد : از صبح امروز، تقويم سينماي ايران ورق خورده و سال جديد براي توليدهاي سينمايي آغاز شده است. اگرچه پايان جشنواره فيلم فجر با اعلام برندگان سيمرغ هاي اين جشنواره، هميشه حاشيه ها، شگفتي ها و اعتراض هاي بسياري را به دنبال دارد؛ اما با وجود اين، زمان زيادي طول نمي كشد كه حاشيه ها فروكش مي كنند و تلاش فيلمسازان براي ربودن سيمرغ هاي سال بعد آغاز مي شود.

سي و هفتمين دوره جشنواره فيلم فجر هم با تمام نقص ها، حاشيه ها و البته نقاط قوتي كه داشت به پايان رسيد. به روال هميشه، بسياري از بازيگران، كارگردان ها، نويسندگان و... كه تصور مي شد سيمرغ امسال متعلق به آنهاست، دستشان از اين جايزه كوتاه ماند. بسياري از منتقدان و كارشناسان سينما معتقدند كه رويدادهاي جشنواره، اكران فيلم ها و نقدهايي كه درباره فيلم ها نوشته مي شود، اهميت بيشتري از بخش داوري دارد. داوران هر سال بر اساس سليقه و مصلحت، نام نامزدها و برندگان را اعلام مي كنند و اين در حالي است كه هم سينماگران و هم طيف بزرگي از منتقدان همواره به انتخاب هاي تيم داوري خرده گرفته اند و آن را ناروا دانسته اند. همين موضوع باعث شده تا اختتاميه جشنواره فجر، بيش از آنكه پايان بخش جشنواره باشد، آغازگر سلسله حاشيه هاي پررنگ، طعنه ها، نيش و كنايه ها و دلگيري هاي سينمايي باشد. نكته مهم امسال آن است كه جشنواره يكسره در قبضه جوانان بود. هم مردم فيلم هاي جوانان را بيشتر پسنديدند و هم منتقدان. البته داوران هم چندان بي توجه به سينماي پيشرو و تجربه گراي جوانان نبودند. فيلم نرگس آبيار در 13 بخش نامزد دريافت جايزه بود. پس از اين فيلم، «ماجراي نيمروز؛ رد خون» با 11 نامزدي و فيلم هاي «غلامرضا تختي» و «متري شش و نيم» ساخته بهرام توكلي و سعيد روستايي با 10 نامزدي در جايگاه سوم قرار دارند.

جشنواره در مشت جوانان

به نظر مي رسد كه جشنواره سي و هفتم، به لحاظ نظم برگزاري، از ديگر دوره هاي جشنواره بهتر بود. با اين حال تغيير در برنامه اكران فيلم ها مثل هميشه نارضايتي مردم و فيلمسازان را برانگيخت. اين مشكل به شيوه انتخاب فيلم ها و ضعف اساسي دبيرخانه در اصلاح و تثبيت قوانين حضور در جشنواره باز مي گردد. گويا برخي فيلم ها تنها با ارائه چند سكانس محدود به دبيرخانه، درخواست حضور در جشنواره را داشته اند و گويا حتي هيات انتخاب هم بر اساس همين چند سكانس اقدام به پذيرش يا رد فيلم ها كرده اند.  اتفاقي كه در هيچ يك از جشنواره هاي جهاني فيلم سابقه ندارد. با اين حال فيلم هاي امسال تنوع سبكي و ژانري قابل توجهي داشت؛ از درام و كمدي گرفته تا سوررئال، اكشن و حتي نوآر. امسال نيز جوانان در كنار بزرگان اين حرفه قدرت نمايي كرده و از آنها پيشي گرفتند، در كنار آثار ضعيف فيلمسازان باتجربه اي چون رسول صدرعاملي، كيومرث پوراحمد، فريدون جيراني و حتي پرويز شهبازي و عليرضا رئيسيان جوانان تازه نفسي چون محمد حسين مهدويان، نيما جاويدي، مهدي جعفري و ميلاد صدرعاملي آثاري قابل قبول ارائه كردند.  امسال پنج فيلم بيش از ساير فيلم ها رضايت مخاطبان را به دست آوردند. سرخپوست به كارگرداني نيما جاويدي 39 ساله، رد خون به كارگرداني محمدحسين مهدويان 37 ساله، شبي كه ماه كامل شد به كارگرداني نرگس آبيار 47ساله، تختي به كارگرداني بهرام توكلي 42ساله، متري شيش و نيم به كارگرداني سعيد روستايي 29 ساله و 23 نفر ساخته مهدي جعفري 49 ساله.

اين دوره از جشنواره در واقع پاياني بر دوران حكومت سينماگران پرتجربه بود. فيلم هاي آنان مورد پسند كمتر كسي قرار گرفت و در كمترين بخش هاي ممكن نامزد دريافت سيمرغ شدند. محمدحسين مهدويان حالا يكي از ركوردداران تاريخ برگزاري جشنواره فيلم فجر است، فيلمسازي كه نه فقط چهار دوره پياپي، در بخش اصلي جشنواره فيلم داشته است كه در هر چهار نوبت از مدعيان جوايز اصلي جشنواره بوده است؛ پس از «ايستاده در غبار»، «ماجراي نيمروز» و «لاتاري»، حالا «ماجراي نيمروز؛ رد خون» چهارمين حضور جشنواره اي مهدويان را در فجر رقم زده و از قبل هم قابل پيش بيني بود كه رونمايي از اين فيلم در سالن ويژه اصحاب رسانه با استقبال مواجه خواهد شد؛ حتي در آخرين سانس نمايش آخرين روز جشنواره!

تنش

امسال در جشنواره فيلم فجر مهم ترين موضوعي كه در نشست هاي خبري و فضاي رسانه اي درباره فيلم ها مطرح بود، بحث سرمايه فيلم ها بود. عمده منتقدان نسبت به منابع مالي فيلم ها به ديده ترديد نگاه مي كردند. حاشيه هايي از اين دست درباره فيلم هاي تختي، قصر شيرين، سرخپوست، جان دار و... قبلا اين طور نبود كه فيلم ها ساخته شوند و براي يافتن نام سرمايه گذارانش خيلي به اين در و آن در بزنيد. چند نهاد دولتي بودند كه واسطه مي شدند براي فيلمسازي و خودشان انتخاب مي كردند كه به كدام فيلمساز فرصت خلق يك اثر هنري بدهند؛ اما اين روزها سرمايه گذاران سينمايي از طيف هاي مختلفي هستند و البته بخش خصوصي خيلي فعال تر از نهادهاي دولتي وارد ميدان هنر و فرهنگ شده است. البته خود اين هم جاي سوال دارد كه سينمايي كه همواره نسبت به عدم بازگشت سرمايه گلايه دارد، چگونه محل اقبال و حضور سرمايه گذاراني بي ارتباط با حوزه فرهنگ شده است. امسال حوزه هنري به صورت مستقيم در توليد يك فيلم سينمايي حمايت مالي داشته است و بنياد سينمايي فارابي هم در 14 فيلم سينمايي حاضر در جشنواره سي وهفتم فيلم فجر، مشاركت داشته است. در كنار اين دو نهاد دولتي، موسسه رسانه اي، فرهنگي اوج هم از يك فيلم سينمايي دفاع مقدسي حمايت مالي داشته است و مابقي 33 فيلم در موسسات فيلمسازي و با مشاركت بخش خصوصي ساخته شده اند.

كارنامه جشنواره 37


 روزنامه دنياي اقتصاد، شماره 4544 به تاريخ 23/11/97، صفحه 32 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 9 بار

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه فقه پزشكي
متن مطالب شماره 34-35، بهار و تابستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است