آرشیو سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۹۶
رسانه
۱۵
آن سوی رسانه

«فرانس 24» شبکه خبری دولت فرانسه

«فرانس 24» شبکه خبری رسمی دولت فرانسه محسوب می شود که به صورت شبانه روزی اخبار را به چهار زبان فرانسوی، انگلیسی، اسپانیایی و عربی برای مخاطبان منتشر می کند و هدف از راه اندازی این مرکز که با بودجه دولتی و زیر نظر دولت فرانسه فعالیت می کند، ورود به بخشی از عرصه رسانه ای است که طی یک قرن گذشته در اختیار خبرگزاری سی ان ان امریکا و بی بی سی انگلستان بوده است و به تازگی الجزیره هم توانسته است به یکی از رقبای اصلی در این حوزه تبدیل شود.

شبکه خبری «فرانس 24» در دوره حمله امریکا به عراق راه اندازی شد و آن زمان دولت فرانسه به این نتیجه رسیده بود که برخلاف مخالفت های فراوان خود با جنگ، صدای آن در جهان شنیده نمی شود و باید از یک کانال اختصاصی دیدگاه خود را اعلام کند. با این توضیح شبکه «فرانس 24» ششم دسامبر 2006 یعنی 12 سال قبل فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و طولی نکشید که برنامه های آن به صورت 24 ساعته برای مخاطبان سراسر جهان پخش شد.

این شبکه خبری در مراحل نخست از طریق ماهواره برای بیش از 75 میلیون خانواده در اروپا، آفریقا و خاورمیانه برنامه های خود را منتشر کرد و سپس ساکنان واشنگتن و نیویورک در امریکا هم توانستند به برنامه های «فرانس 24» دسترسی داشته باشند. از سال 2008 میلادی شبکه خبری دولت فرانسه از طریق سیستم های ماهواره ای و خطوط کابلی بیشتر کشورهای جهان را تحت پوشش قرار داد و سرانجام در سال 2010 میلادی این مرکز اپلیکیشن ویژه خود را برای آیفون و دستگاه های اندرویدی منتشر کرد تا همه کاربران جهانی بتوانند آخرین اخبار و گزارش های آن را دریافت کنند.

«فرانس 24» نخستین بار با بودجه 114میلیون یورو و با کمک 180 خبرنگار برای پوشش 24ساعته اخبار به دو زبان انگلیسی و فرانسوی فعالیت خود را آغاز کرد و آن زمان تنها 34خبرنگار بین المللی را به کار گرفته بود. هم اکنون بودجه سالانه این مرکز خبری سالانه 100 میلیون یورو محاسبه می شود.