آرشیو سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۲۲
صفحه آخر
۱۲

سرکوب سیزدهمین تظاهرات هفتگی در فرانسه ؛ دست یک معترض قطع شد

در سیزدهمین هفته پیاپی از اعتراضات مردمی جلیقه زردها در فرانسه، دست یکی از معترضان در شهر پاریس بر اثر اصابت نارنجک قطع شد.

جنبش اعتراضی جلیقه زردها شنبه این هفته نیز علیرغم همه سرکوب های هفته های گذشته ادامه پیدا کرد. در طول 12 هفته گذشته دولت ماکرون با استفاده از تمامی توان خود معترضان را سرکوب کرد. 20 نفر نیز در این اعتراضات به دلیل استفاده پلیس از سلاح« فلش بال» یک چشم خود را از دست داده اند یا دچار نقص عضو شدند. 11 نفر نیز کشته شده اند. در تظاهرات شنبه این هفته یک نفر دست خود را از دست داد و به کلکسیون افتخارات دولت ماکرون این جنایت نیز اضافه شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، حادثه حین درگیری پلیس با معترضان در مقابل مجمع ملی فرانسه و زمانی روی داد که پلیس با معترضان درگیر شده و برای متفرق کردن آنها از نارنجک روی گاز اشک آوری استفاده کرد که حاوی 25 گرم تی ان تی است. شاهدان می گویند یکی از این نارنجک ها در فاصله چند سانتی متری دست این معترض حادثه دیده منفجر شد و این جراحت شدید و غیرقابل جبران را ایجاد کرد. ویدئوها و عکس هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، نشان می دهد بر اثر شلیک یک نارنجک دودزا توسط پلیس دست یکی از معترضان در پاریس از مچ به پایین قطع و پاره پاره شده است.

در هفته های گذشته مردم فرانسه و گروه های حامی حقوق بشر بارها به استفاده پلیس از گلوله های پلاستیکی و نارنجک های دودزای حاوی مواد منفجره، اعتراض کرده اند، با این وجود دادستانی فرانسه به کارگیری این تسلیحات برای مقابله با اعتراضات را ضروری و مجاز توصیف کرده است.این تسلیحات که گلوله های پلاستیکی به ابعاد یک توپ پینگ پنگ شلیک می کنند، برای مقابله با اعتراضات مردمی و درگیری های شهری طراحی شده اند.