|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه دنياي اقتصاد97/11/24: پاتك به داوري ها
magiran.com  > روزنامه دنياي اقتصاد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4656
سه شنبه 25 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3360
magiran.com > روزنامه دنياي اقتصاد > شماره 4545 24/11/97 > صفحه 32 (فرهنگ و هنر) > متن
 
 


پاتك به داوري ها
معرفي برندگان سيمرغ هاي جشنواره فيلم فجر واكنش هاي زيادي به وجود آورد

نويسنده: شايان ربيعي

 دنياي اقتصاد : همان طور كه انتظار مي رفت، واكنش ها به انتخاب داوران در سي و هفتمين دوره جشنواره فيلم فجر، فضاي رسانه اي را تحت تاثير قرار داد. استقبال و توجه زياد داوران به فيلم «شبي كه ماه كامل شد» انتقاد بسياري از منتقدان و دوستداران سينما را به دنبال داشت. البته اين موضوع را مسعود فراستي در برنامه تلويزيوني هفت پيش بيني كرده و گفته بود اگر چنين شود واي به حال جشنواره. همين اتفاق هم افتاد.

اهداي جوايز بخش بهترين فيلم، بهترين كارگرداني، بهترين بازيگر زن و بهترين بازيگر مرد به فيلم شبي كه ماه كامل شد، حاشيه هاي زيادي ساخت. اين در حالي بود كه تقريبا هيچ كس به سيمرغ بازيگر نقش مكمل زن كه براي بازي در همين فيلم به فرشته صدرعرفايي اهدا شد، اعتراضي نكرد. بازي خوب و كامل صدرعرفايي در شبي كه ماه كامل شد، راه را بر همه نقدها بست. اگرچه اختلاف نظر داوران با مردمي كه در سينماها فيلم ها را تماشا كرده اند، هميشگي و طبيعي بوده است. به طور كلي سيمرغ بلورين «بهترين فيلم از نگاه تماشاگران» از دوره شانزدهم جشنواره فيلم فجر و در سال 76 به اين رويداد سينمايي اضافه و رفته رفته بر اهميت آن افزوده شد. اما طي 22 سال تنها چهاربار نظر مردم و داوران در انتخاب بهترين فيلم، يكي بوده است. فيلم هاي ماجراي نيمروز در سال 95، رخ ديوانه در سال 93، به رنگ ارغوان در سال 1388 و آژانس شيشه اي در سال 1376 توانستند همزمان نظر داوران و مردم را جلب كنند. اما امسال منتقدان نيز نظرهايي بسيار متفاوت با داوران داشتند. اين اتفاق شكاف بسيار عميق ميان نظر داوران و بسياري از منتقدان و مردم را نشان مي دهد. همين موضوع سبب شده تا انتقادها از داوري بسيار بيشتر شود. حاشيه هاي مربوط به جنجالي ترين جوايز امسال را مرور مي كنيم.

بهترين بازيگر مرد: هوتن شكيبا براي بازي در فيلم «شبي كه ماه كامل شد»، سيمرغ اين بخش را گرفت. اما اين بخش، شايد پررنگ ترين حاشيه ها را به دنبال داشت. او براي اين جايزه در كنار نويد محمد زاده، پيمان معادي، امين حيايي و حامد بهداد نامزد شده بود. بسياري از منتقدان و مردم معتقد بودند كه سيمرغ بازيگري امسال حق نويد محمدزاده براي بازي در فيلم سرخپوست است. حتي مسعود فراستي كه معمولا سرسختانه با فيلم ها برخورد مي كند، فيلم سرخپوست و بازي محمدزاده در آن را تحسين كرده و گفته بود: «پيش بيني ام در بازيگري اين است كه امسال به طور اساسي سيمرغ حق يك بازيگر است كه در دو فيلم «سرخپوست» و «متري شيش و نيم» نامزد شده است اما به او جايزه نمي دهند و به بازيگران فيلم «شبي كه ماه كامل شد» جايزه مي دهند. اين پيش بيني من است كه اگر درست در بيايد، واي به جشنواره و واي به هيات داوران، اميدوارم كه پيش بيني ام درست در نيايد.» با اين حال وقتي شكيبا جايزه را برد، محمدزاده در صفحه اينستاگرامش به زبان كردي به او تبريك گفت. هر دوي اين بازيگران كرد هستند. در كمتر از نيم روز از انتشار اين پست حدود 10 هزار نفر براي محمدزاده كامنت نوشتند و بسياري از آنها ضمن تبريك به شكيبا گفتند كه سيمرغ حق نويد بوده است. اما اين همه ماجرا نبود. سيدمحمود رضوي تهيه كننده فيلم «ماجراي نيمروز: رد خون» در اظهار نظري، اعتبار اوليه داوران جشنواره فيلم فجر را زير سوال برد و نوشت: «در تيتراژ و فرم هاي جشنواره فجر جواد عزتي را به عنوان بازيگر نقش اول مرد اعلام كرده بوديم و در كمال تعجب نام آقاي عزتي به عنوان نامزد نقش مكمل مرد توسط هيات داوران جشنواره فجر اعلام شد.»

بهترين بازيگر زن: الناز شاكردوست براي بازي در فيلم «شبي كه ماه كامل شد» سيمرغ اين بخش را گرفت. شاكردوست در اين فيلم بازي خوبي داشت، منتقدان جايزه او هم البته كمتر بودند با وجود اين، همچنان برخي از سينمادوستان و منتقدان سينما اعتقاد دارند كه بازي شاكردوست در كنار ديگر نامزدهايي كه براي اين بخش انتخاب شده بودند، شايسته سيمرغ نبود. در اين بخش علاوه بر الناز شاكردوست، مهناز افشار، ژاله صامتي، بهنوش طباطبايي و فاطمه معتمدآريا هم نامزد دريافت سيمرغ بودند. مهنار افشار در واكنش به سيمرغ نگرفتنش نوشت: «بعضي وقت ها ديده نشدن و جايزه نگرفتن به نفع بعضي آدم ها ميشه، نه اينكه دلم سيمرغ نمي خواست، كه اتفاقا مي خواست. من تافته خوبي براي جشنواره امسال نبودم.»

بهترين بازيگر مكمل مرد: جايزه اين بخش به علي نصيريان براي بازي در فيلم «مسخره باز» رسيد. اولين منتقد اين جايزه خود نصيريان بود. نصيريان كه به تازگي همسرش را از دست داده است، در سخنان تلخي گفت: «من تا حالا سيمرغ نگرفته بودم. در اين چهل سال سيمرغ نداشتم.داوران لطف كردند و به من سيمرغ درجه 2 دادند.» اين طعنه تلخ به داوران جشنواره با انتقاد ديگران هم ادامه پيدا كرد. بابك حميديان در نامه اي سرگشاده و انتقادي به دبير جشنواره فيلم فجر نوشت: «آقاي دبير، متاسفم براي هيات داوران شما در جشنواره 35 كه اسم بزرگ و باشكوه بانو ثريا قاسمي را با عنوان كوچك نقش مكمل زن آغشته كرد. متاسفم براي هيات داوران شما در جشنواره 36 كه اسم بزرگ و باشكوه جمشيدخان هاشم پور را با عنوان كوچك نقش مكمل مرد آغشته كرد. و متاسفم براي هيات داوران شما در جشنواره 37 كه باز هم براي خلاصي خود از قضاوت حرفه اي، اسم بزرگ و باشكوه عاليجناب علي نصيريان را با عنوان كوچك نقش مكمل مرد آغشته كرد. آقاي دبير جشنواره كه هر سال انسان پيچيده تري مي شويد و هر سال فاصله تان را از ما بيشتر مي كنيد، شما و جشنواره تان سال قبل با ترس مطلق و البته غيرقانوني دو سيمرغ را براي بازيگر نقش اصلي زن اين فستيوال در نظر گرفتيد، اما هنوز جرات پيدا نكرديد تا نام هاي بزرگ را كنار نام هاي كوچك ما قضاوت نكرده و از اين ستون هاي بي رقيب تنها تحت عنوان يك عمر فعاليت هنري تقدير كنيد.»

جايزه هنر و تجربه: جايزه اين بخش به همايون غني زاده براي فيلم «مسخره باز» اهدا شد. او در حالي اين جايزه را گرفت كه براي دريافت جايزه «نگاه نو» روي صحنه نرفته و سيمرغ اين بخش را تحريم كرده بود. اين حركت عجيب غني زاده واكنش هاي تندي در پي داشت. تقريبا همه منتقدان و كارشناسان و دوستداران سينما عليه او موضع گرفتند اما شايد پربازتاب ترين واكنش از سوي مهرزاد دانش داور اين دوره سوداي سيمرغ بود كه نوشت: «لوس بازي زننده جوانك تازه كاري با رفتارهاي تهوع آور متظاهرانه اش در ادا درآوردن كژفهمانه از براندوي بزرگ و پذيرش/  عدم پذيرش ادواري جايزه اش، از ميزان شعور اجتماعي اش رونمايي اي جانانه به عمل آورد، نشان داد اين جايگاه نياز به مراقبت بيشتر دارد.»  اما اين همه ماجرا نبود. گروه هنر و تجربه خود نيز به اهداي اين جايزه واكنش نشان دادند. جشنواره فجر امسال در اقدامي عجيب بدون دعوت از گروه هنر و تجربه و بدون حضور نماينده اين گروه، چنين جايزه اي اهدا كرد. اين گروه در بيانيه اي از جشنواره خواست يا نام جايزه را تغيير بدهد يا از نماينده اين گروه در داوري فيلم هاي اين بخش دعوت كند.

بهترين فيلم: جايزه بهترين فيلم به «شبي كه ماه كامل شد» به كارگرداني نرگس آبيار رسيد. اين جايزه آب پاكي را روي دست ديگر فيلم ها ريخت. حتي سرسخت ترين مدافعان فيلم آبيار از ناديده گرفتن فيلم هايي مثل ماجراي نيمروز: رد خون، سرخپوست و متري شيش و نيم، متعجب و شگفت زده بودند.  اما ديگر كارشناسان هم از ناديده گرفتن كامل برخي فيلم ها گله مند بودند. عليرضا رئيسيان كه امسال فيلم «مردي بدون سايه» را در جشنواره داشت، در اعتراض به اين شيوه داوري اعلام كرد كه ديگر در جشنواره فيلم فجر شركت نخواهد كرد. برخي رسانه ها نيز با مرور سوابق و رزومه داوران جشنواره، سطح علمي و تجربي آنان را براي داوري در سطح جشنواره فيلم فجر، ناكافي دانستند.

برندگان جشنواره 37

بهترين فيلم: «شبي كه ماه كامل شد» به تهيه كنندگي محمدحسين قاسمي

بهترين كارگرداني: نرگس آبيار براي «شبي كه ماه كامل شد »

بهترين فيلمنامه: محسن قرايي و محمد داودي براي «قصر شيرين»

بهترين بازيگر نقش اول مرد: هوتن شكيبا براي «شبي كه ماه كامل شد »

بهترين بازيگر نقش اول زن: الناز شاكردوست براي «شبي كه ماه كامل شد »

بهترين نقش مكمل مرد: علي نصيريان براي «مسخره باز »

بهترين نقش مكمل زن: فرشته صدرعرفايي براي «شبي كه ماه كامل شد »

بهترين فيلمبرداري: حميد خضوعي ابيانه براي «غلامرضا تختي »

بهترين موسيقي متن: امين هنرمند براي «قصر شيرين »

بهترين تدوين: بهرام دهقاني براي «متري شيش و نيم »

بهترين صداگذاري: مهرشاد ملكوتي براي  «ماجراي نيمروز: رد خون »

بهترين صدابرداري: ايرج شهزادي براي «متري شيش و نيم »

بهترين طراحي صحنه: كيوان مقدم براي «غلامرضا تختي »

بهترين طراحي لباس: محمدرضا شجاعي براي  «شبي كه ماه كامل شد»

بهترين چهره پردازي: ايمان اميدواري براي «شبي كه ماه كامل شد»

بهترين جلوه هاي بصري: جواد مطوري براي «مسخره باز»

بهترين جلوه هاي ويژه ميداني: ايمان كرميان براي «ماجراي نيمروز: رد خون»

جايزه ويژه هيات داوران: «سرخ پوست» به كارگرداني «نيما جاويدي

بهترين پويانمايي: «آخرين داستان» به كارگرداني اشكان رهگذر»

بهترين فيلم هنر و تجربه: «مسخره باز» به كارگرداني همايون غني زاده»

بهترين فيلم از نگاه ملي: «23 نفر» به تهيه كنندگي «مجتبي فرآورده»

فيلم برگزيده تماشاگران: «متري شيش و نيم» به تهيه كنندگي سيدجمال ساداتيان

برنده جايزه نگاه نو: «مسخره باز» به كارگرداني همايون غني زاده

بهترين فيلم كوتاه: «بچه خور» به كارگرداني محمد كارت

بهترين فيلم سينمايي مستند: «بهارستان؛ خانه ملت» به كارگرداني بابك بهداد

پاتك به داوري ها


 روزنامه دنياي اقتصاد، شماره 4545 به تاريخ 24/11/97، صفحه 32 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 21 بار



آثار ديگري از " شايان ربيعي"

  سفير سينماي ايران در اسكار / «بدون تاريخ، بدون امضا» به آكادمي معرفي شد
شايان ربيعي، دنياي اقتصاد 25/6/97
مشاهده متن    
  ميراث جهاني يك آرتيست ايراني / پيكر محسن وزيري مقدم، نقاش و مجسمه ساز برجسته در ايتاليا دفن مي شود
شايان ربيعي، دنياي اقتصاد 18/6/97
مشاهده متن    
  معادلات مصرف سينما در ايران و جهان / آيا جمعيت مخاطبان سينما در كشورمان افزايش يافته است؟
شايان ربيعي، دنياي اقتصاد 21/5/97
مشاهده متن    
  دخل و خرج سريال پر مخاطب شهرزاد / پر فروش ترين سريال شبكه نمايش خانگي ايران چقدر مي فروشد؟
شايان ربيعي، دنياي اقتصاد 27/4/96
مشاهده متن    
  كاهش ريسك پذيري در بازار هنر / ركورد گران ترين تابلوي تاريخ هنر ايران شكست
شايان ربيعي، دنياي اقتصاد 18/4/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه شعر پژوهي (بوستان ادب)
متن مطالب شماره 1 (پياپي 93)، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است