آرشیو شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۵۴۷
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

زاد روز گالیله، پیشگام دنیای مدرن

گالیلئو گالیله، فیزیکدان و منجم ایتالیایی و از پیشگامان علم مدرن 15 فوریه سال 1564 در شهر پیزا ایتالیا به دنیا آمد. او اولین فرزند از یک خانواده 6 فرزندی بود. پدرش وینچنزو گالیله، موسیقی دان بود و مادرش جولیا آماناتی نام داشت.

پدرش او را برای تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه پیزا فرستاد. گالیله طب را نیاموخت؛ اما به جای آن به مطالعه ریاضیات پرداخت و به آن علاقه مند شد؛ به گونه ای که در سال 1588 توانست به عنوان مدرس ریاضیات در همین دانشگاه به کار مشغول شود. گالیله در پیدایش شیوه علمی سنجش و بررسی نقش مهمی داشت. به باور گالیله «بدون ابزار شناخت علمی نمی توان به علم دست یافت.» او معتقد بود که: «برای شناخت علمی به جای گمانه زنی، باید هر چیز را اندازه گیری و سنجش کرد. آنچه را که نمی توان اندازه گرفت نیز باید کوشش کرد که قابل اندازه گیری کرد.» او همچنین نوشت که: «قانون طبیعت با زبان مادی نوشته شده است.» روش علمی تازه نخستین گام اساسی بشر به سوی کشف یک دنیای تازه بود و راه را برای انقلاب علمی و فنی و اختراعات تازه و دگرگون ساز گشود. گالیله نخستین کسی بود که چهار ماه سیاره مشتری را رصد و ثابت کرد که زمین به دور خورشید می چرخد. کلیسا گالیله را تکفیر کرد؛ با این حال او به نیروی دانش و حقیقت آموزه های خود تاریخ بشریت را تغییر داد.

آدلر، مخترع دستگاه کنترل از راه دور

رابرت آدلر، دانشمند آمریکایی و مخترع دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون 15 فوریه سال 2007 در92 سالگی درگذشت.

پیش از او یوجین پلی (همکار آدلر در شرکت زنیت) نخستین کنترل از راه دور بی سیم را اختراع کرده بود که با نور کار می کرد. وی سلول های فوتوالکتریکی را بر روی تلویزیون تعبیه کرده بود. اما کنترل اختراع شده توسط بوچین لی کارآیی نداشت؛ به این خاطر که سلول ها به نور خورشید واکنش نشان می دادند و تابش نور خورشید موجب تغییر کانال ها می شد. آدلر از نظر فنی تمهیدات دیگری به کار برد و دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون را با استفاده از امواج فراصوت ساخت.از آدلر بیش از 180 اختراع ثبت شده. او در سال 1980 مدال افتخاری ادیسون را دریافت کرد.

حمله به دکتر فاطمی

دکتر حسین فاطمی، وزیر امور خارجه دولت مصدق 25 بهمن ماه 1330 در گورستان معروف به ظهیرالدوله هدف گلوله یک عضو 15ساله جمعیت فدائیان اسلام قرارگرفت و مجروح شد. فاطمی ناشر روزنامه ملی گرای باختر امروز از متحدین دکتر مصدق و در آن زمان 34 ساله بود. دکتر فاطمی در مراسم پنجمین سال قتل محمد مسعود (ناشر روزنامه مرد امروز) شرکت کرده و سرگرم ایراد نطق برای حاضران بود که هدف گلوله قرارگرفت. در آن مراسم بسیاری از ملی گراها و مصدقی ها حضور داشتند. ضارب، مهدی عبدخدایی دستگیر شد؛ ولی به دلیل نوجوانی [صغر سن] به زندان کوتاه مدت محکوم و آزاد شد.