آرشیو یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۵۴۸
خبر
۲
رویداد

دیدارهای ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ

دنیای اقتصاد : وزیر امورخارجه ایران دیروز شنبه و پیش از سخنرانی امروز در کنفرانس امنیتی مونیخ، دیدارهای مختلفی را با مقامات سیاسی و امنیتی شرکت کننده در این اجلاس صورت داد. در همین خصوص ظریف و معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

خانم «دی کارلو» معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با محمدجواد ظریف، درخصوص همکاری های ایران و سازمان ملل متحد، اجرای قطعنامه 2231، برجام، سازوکار حمایت تجاری ایران و اروپا (اینستکس) و نیز مسائل مختلف بین المللی و منطقه ای از جمله شرایط افغانستان، یمن، سوریه و لبنان گفت وگو و تبادل نظر کرد. در دیدار وزیر خارجه ارمنستان با ظریف نیز درخصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه، به ویژه حوزه اقتصادی، تجاری، بانکی، انرژی و حمل ونقل، مساله قره باغ و دیگر مسائل مورد علاقه گفت وگو و تبادل نظر شد. مسرور بارزانی، مشاور امنیت اقلیم کردستان عراق دیگر مقامی بود که با وزیر امورخارجه دیدار و گفت وگو کرد. وزیرخارجه ایران در حضور خبرنگاران درباره این دیدار گفت: « ما امروز نه تنها درباره روابط دوجانبه مان با عراق و حکومت منطقه ای کردستان صحبت کردیم بلکه درباره تشکیل دولت مستقر در حکومت منطقه ای کردستان و همچنین مسائل منطقه ای شامل سوریه، اوضاع شرق فرات و اینکه چطور به موضوع تمامیت ارضی سوریه پرداخته شود و همچنین درباره نحوه اطمینان از حفظ کامل حقوق کردهای سوریه صحبت کردیم.»

او در پاسخ به این سوال که ترامپ همیشه درباره روابط دوجانبه ایران و کردستان عراق نگرانی دارد، افزود: «ما همسایه هستیم و در واقع ما مردمی یکسان هستیم. روابط ما ادامه می یابد و آنها افراد خارجی هستند که دیر یا زود خواهند رفت.» وزیر خارجه آلمان، خانم مری رابینسون و اخضر ابراهیمی از گروه ریش سفیدان بین المللی و وزیر دفاع لبنان نیز صبح دیروز شنبه با ظریف دیدار و گفت وگو کردند. فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رئیس سازمان امنیت استرالیا و وزیرخارجه کره جنوبی هم روز جمعه با ظریف دیدار کردند.